tussendoortjes

6x gezonde tussendoortjes – deel II

gezonde tussendoortjes

 

Misschien hebben jullie onlangs mijn artikel over BoxBites gelezen. In deze box zitten 18 gezonde tussendoortjes. Natuurlijk heb ik ze allemaal geproefd om te beoordelen of ze lekker zijn, én of ze inderdaad wel echt gezond zijn. Want wie is er nu niet continue op zoek naar gezonde tussendoortjes? Al eerder testte ik zes van de tussendoortjes uit de box. Hoe ik die beoordeelde lees je hier. Vandaag is het de beurt aan de volgende zes tussendoortjes.

Scrummies – Blackcurrent, cranberries and raisins

Het grootste nadeel van rozijntjes en aanverwante gedroogd fruit? Ik heb altijd binnen no time weer trek. Deze Scrummies zijn daar helaas geen uitzondering op. Wel erg lekker! De combinatie van cranberry, rozijntjes en zwarte besjes is een mooie afwisseling van zoet en zuur. In dit zakje van twintig gram zitten 62 calorieën, wat niet veel is, maar wel 13 (!) gram suiker. Daardoor krijg je er ook zo snel weer trek van natuurlijk…

Made Good – Raw Fruit and Nut Bar

Op dit soort repen ben ik nooit zo dol, want meestal zitten repen bomvol met (al dan niet toegevoegde) suikers. Deze reep van MadeGood in de smaak Brazil Nut Orange (lekker!) is daar geen uitzondering op, maar in vergelijking met andere repen zit er wel een stuk minder suiker in. Slechts 8 gram, niet gek! De reep bevat 150 calorieën, waarvan 17% (dankzij de kokos en noten, wel goede vetten dus!) Dus: kies je voor een reep als tussendoortje, dan is deze helemaal geen slechte keuze. Lekker lang vullend ook.

Yogi & Yousef – dadels

Kijk, dit vind ik nou leuk! Drie dadels verpakt in een leuk bakje (dat me doet denken aan een kameel, of slaat mijn fantasie nu op hol?) Dadels zijn erg gezond en vullend. De pit hebben Yogi & Yousef al voor je uit de dadels gehaald, fijn! Deze sukkary dadels zijn heerlijk zoet en bevatten maar 21 calorieën per stuk. Een heel fijn tussendoortje dus!

Yu! Fruit Mango Chews

Toen ik de verpakking opende was ik erg verbaasd. Ik kreeg donkere, gummi-achtige snoepjes te zien met allemaal dezelfde vorm. Jammer alleen dat het niet naar mango smaakte, de smaak was nogal ondefinieerbaar. Ik had ook echt het idee dat ik snoep zat te eten, vind je het gek met ruim 13 gram suiker in een zakje van 24 gram… En met als voornaamste ingrediënten appelpuree en appelsap is de naam ‘mango chews’ enorm misleidend. Echt een gevalletje #fail dit tussendoortje.

Mani Berry & Nuts

Ik kende deze zakjes al maar ik moet zeggen dat ik deze versie niet zo lekker vond. Er zitten gojibessen in, die ik helemaal niet lekker vind. En ook de pompoenzaden die erin zaten vond ik niet zo lekker. Ook vind ik dat dit altijd een vrij grote hoeveelheid is voor een tussendoortje (50 gram). Gezond? Er zitten amandelen, pistachenoten, pompoenzaden,rozijnen, veenbessen en goji bessen in. Dat levert 220 calorieën op (best veel), waarvan 18,5 gram suiker. Ik zou hier niet zo snel voor kiezen als tussendoortje.

Simply Raw – pineapple mango

Lekker hoor, een reep met ananas, gedroogde mango, dadels, amandelen en cashewnoten. De reep bevat 158 calorieën en maar liefst  18 gram suiker! Geen toegevoegde suikers, maar toch, suiker is suiker… Ik merk dat ik na zo’n tussendoortje ook altijd snel weer trek krijg, dus ondanks dat de reep lekker is, zal ik deze niet snel nog een keer kiezen.

PS: wat is gezond? Ik ben geen voedingsdeskundige en ik keek voor deze tussendoortjes alleen naar calorieën en suikers. Dit omdat ik me beter voel als ik niet teveel suikers eet, en omdat ik snel weer trek krijg als ik een tussendoortje met veel suikers eet (ook als dit natuurlijke suikers zijn). Bovenstaand is dan ook mijn persoonlijke visie op de term ‘gezonde tussendoortjes’.

Vorige recept Volgende recept

Ook leuk voor jou:

1 Comment

  • Reply Carolien - On a Healthy Adventure

    Het zijn allemaal gezondere versies omdat ze geen toegevoegde suikers bevatten, maar zoals je zelf al aangeeft, bevatten ze nog steeds veel suiker.
    De rozijnen, mango chews en raw reep zou ik eerder af en toe eens eten omdat ze te veel suiker bevatten. Ik heb ook eens Boxbites besteld en ik heb toen het gedroogd fruit en de noten eerder in recepten gebruikt dan zo opgegeten.
    De MadeGood reep past beter als tussendoortje. Heerlijk die repen :)

    6 november 2015 at 10:31
  • Reactie achterlaten