tips & trucs

Bessen – blauwe bessen, rode bessen & cranberries

Overnight oats met blauwe bessen en aardbeien

Na mijn serie artikelen over groenten, kon een serie over fruit natuurlijk niet uitblijven! In veertien artikelen neem ik jullie mee in de wereld van fruit – van aardbeien tot vijgen. Al eerder vertelde ik je over o.a. ananas en banaan. Vandaag deel vier: bessen & cranberries.

Bessen

Ik ben altijd weer blij als het zomer is, want dan zijn er weer blauwe bessen van Hollandse bodem! Weinig soorten fruit vind ik zo lekker als de blauwe bes. Heerlijk in de yoghurt, om te verwerken in een smoothie of als topping op een taart. Van rode besjes ben ik persoonlijk wat minder fan, maar deze zure besjes zijn wel enorm decoratief en staan prachtig op een mooie taart (vooral als je ze bestrijkt met wat siroop en daarna bestrooit met kristalsuiker!). Ook van cranberries ben ik fan, deze zure bessen laten zich goed verwerken in allerlei soorten recepten.

Wist je dat Terschelling een top-bestemming is als je van cranberry houdt? Ze groeien daar namelijk in overvloed en er zijn zelfs winkels gespecialiseerd in cranberry-producten. Echt een aanrader als je van deze zure best houdt.

Kopen, Bewaren & Bereiden

Zowel bessen als cranberries moeten er mooi egaal uitzien, zonder lelijke plekjes. Je kunt besjes het beste het beste uitspreiden op een bord met keukenpapier en ze bewaren in de koelkast. Ze blijven dan ongeveer drie dagen goed. Cranberry is langer houdbaar, je kunt deze vruchten een paar weken in de koelkast bewaren en zelfs invriezen. Voor alle soorten geldt: verwijder aangetaste exemplaren meteen, zodat ze geen kans krijgen andere vruchtjes aan te tasten.

Rode en blauwe bessen hoef je alleen even af te spoelen om ze daarna te verwerken of zo uit het vuistje op te eten. Cranberry’s kun je niet rauw eten, deze moet je eerst koken. Voeg suiker toe want cranberries zijn van zichzelf erg zuur.

Bessen en cranberry gezond?

Ja! Blauwe bessen zitten bomvol antioxidanten en bevatten anthocyaan, een stofje dat een goede werking op je hart- en bloedvaten heeft. In rode besjes zitten veel vezels, vitamine B1 en C en talloze mineralen. Van cranberry weet je misschien al dat het enorm veel vitamine C bevat. Het is dan ook een bekend middel om te helpen een blaasontsteking te voorkomen.

Recepten met bessen en cranberry

Cranberrycompote met kaneel ent tijm

Ik ben gek op dit fruit en verwerk ze daarom ook regelmatig in mijn recepten. Een paar van mijn favoriete recepten met bessen en recepten met cranberry:

Vorige recept Volgende recept

Ook leuk voor jou:

Laat een reactie achter

Reactie achterlaten