tips & trucs

Citrusfruit – bomvol vitamine C

Thee van citrusfruit

Na mijn serie artikelen over groenten, kon een serie over fruit natuurlijk niet uitblijven! In veertien artikelen neem ik jullie mee in de wereld van fruit – van aardbeien tot vijgen. Al eerder vertelde ik je over o.a. banaan en bessen. Vandaag deel vijf: citrusfruit.

Citroen, limoen, grapefruit, mandarijn & sinaasappel

Citrusfruit ligt eigenlijk standaard in mijn fruitmand. Je geeft een heleboel gerechten een oppepper met wat vers citroensap of limoensap, en ook met de rasp kun je veel gerechten een lekkere kick geven. Mandarijnen koop ik als ze in het seizoen zijn iedere week, heerlijk om zo uit het vuistje te eten. En een vers geperste sinaasappel op de zondagochtend is ook heerlijk. Kortom: ik hou van citrusfruit!

Kopen, Bewaren & Bereiden

Kies voor vruchten met een stevige schil zonder lelijke plekken. Je kunt het fruit het beste op kamertemperatuur bewaren, dan blijft het minimaal een week goed (vaak langer).

Gebruik je het sap van de vrucht? Dan kun je het fruit het beste eerst even stevig over het aanrecht heen en weer rollen, dan komt er meer sap uit. Heb je maar een paar druppels nodig? Dan kun je er ook een satéprikker insteken en in de vrucht knijpen om wat sap eruit te laten druppelen. Handig, want op deze manier kun je de vrucht nog wat langer bewaren.

Citrusvruchten gezond?

Ja! Op gezond.be lees je dat citrusfruit vol vitamine C en vitamine B11 zit. Ook bevatten deze vruchten veel mineralen. Daarna bevatten ze veel vezels, en zit er foliumzuur in. Citrusfruit heeft ook een ontgiftende werking, helpt om ijzer uit plantaardige voeding op te nemen, het hydrateert en het zuivert je bloed. ortom: zet deze vruchten vaak op het menu!

Ik zeg bewust ‘menu’ want misschien denk je dat een glas sinaasappelsap heel gezond is? Dat is namelijk niet helemaal waar… Helaas blijven bij het persen alle vezels van de sinaasappel achter, waardoor je deze belangrijke voedingsstoffen mist als je sap drinkt in plaats van een sinaasappel uit de hand eet. Daarnaast bevat sap veel suiker, een glas sinaasappel bevat al gauw 7 (!) suikerklontjes. Slecht voor je gebit en niet gezond voor je lijf! Als je af en toe een glas neemt, kies dan voor versgeperst sap en geen sap uit een pak. Versgeperst sap bevat veel meer vitamine C.

Recepten met citrusfruit

Speculaasgranola met yoghurt en mandarijn

Ik ben gek op citroen, limoen, mandarijn en sinaasappel! Geen wonder dat je deze ingrediënten vaak terug ziet komen op mijn blog. Een paar van mijn favoriete recepten:

Vorige recept Volgende recept

Ook leuk voor jou:

Laat een reactie achter

Reactie achterlaten