hersenspinsels

Eetdagboek – deel 3 – met behulp van de Eetmeter

salade met gerookte kip, avocado en mozzarella

De afgelopen weken heb ik niet zo gezond gegeten, tijd om weer eens een eetdagboek bij te houden. Ik merk dat wanneer ik alles moet opschrijven wat ik in mijn mond stop, ik meteen ook veel bewuster eet. Ik gebruik de Eetmeter om mijn scores bij te houden.

Maandag

De ochtend begonnen met twee geroosterde broodjes, belegd met hummus en leverworst (manlief kwam gisteren met een kilo thuis, gewonnen bij darten…) Erbij een kop thee. Ik neem ‘s ochtends geen tussendoortje, wel twee cappuccino. Ik lunch gezond met een lekkere, zelfgemaakte salade van gerookte kip, avocado, mozzarella en kerstomaatjes. ‘s Middags snacken we op het werk nog een handje chocoladerozijnen. Laat in de middag krijg ik trek en ik beleg een rijstwafel met Heks’nkaas en gerookte kipfilet. Eenmaal thuis flans ik snel het avondeten in elkaar: volkoren spaghetti met een pestosaus, champignons en rauwe ham. Al met al een prima dag, alleen besef ik ‘s avonds laat dat ik helemaal geen fruit heb gegeten vandaag.

Calorieën: 1677 | Vet: 93 gr | Verzadigd vet: 34 gr | Koolhydraten: 108 gr | Eiwit: 94 gr | Vezels: 19 gr

Dinsdag

Ik start de dag met een glas water met citroensap, en nadat ik de hond heb uitgelaten rooster ik twee bruine boterhammen. Ik beleg er een met hummus en de andere met een restje rauwe ham van gisteravond. Mijn tussendoortje bestaat uit een granenreep. De lunch is hetzelfde als gisteren, heerlijk! ‘s Middags neem ik een mandarijn, een klein handje chocoladerozijnen en ik maak weer een rijstwafel met Heks’nkaas en gerookte kipfilet. Ik drink overdag twee cappuccino, een halve liter water en vééél thee. Ik kom terecht in de file en om de hongerklop te stillen neem ik een klein handje M&M’s dat ik nog in de auto heb liggen. Het diner bestaat uit een roerbakschotel: mie met kip, paprika, ui, rode peper, knoflook en gember. Na het eten maak ik alvast een brownie voor de verjaardag van manlief. De chocoladegeur is lastig te weerstaan dus ik kan het niet laten om een stukje chocola te nemen.

Calorieën: 1668 | Vet: 78 gr | Verzadigd vet: 26 gr | Koolhydraten: 130 gr | Eiwit: 103 gr | Vezels: 18 gr

Woensdag

Ik start de dag goed met een glas water met citroensap, een kop thee en een bakje yoghurt met banaan, havermout & zonnebloempitten. Daarna gaat het een beetje mis… Op het werk snack ik een zakje BitesWeLove en neem ik een punt taart. De ‘lunchspecial’ op het werk is een Italiaanse bol met carpaccio, te lekker dus die bestel ik. ‘s Middags komen er nog mini’s op tafel, ik snoep twee Nuts. Gelukkig is het avondeten wel weer prima: Valess met gekookte aardappels en doperwten. Ik drink gedurende dag een halve liter water, veel thee en twee cappuccino.

Calorieën: 1954 | Vet: 80 gr | Verzadigd vet: 20 gr | Koolhydraten: 213 gr | Eiwit: 80 gr | Vezels: 22 gr

Heel bijzonder dat ik op de dag waarop ik het ongezondst eet, ik volgens de eetmeter prima eet… Dit komt omdat de eetmeter bepaald dat een bepaald % van je voeding uit vet/koolhydraten moet bestaan. Beetje onbetrouwbaar als je het mij vraagt!

Donderdag

De dag begint gezond: een glas citroenwater, een smoothie met banaan & rode biet, en twee geroosterde broodjes met leverworst & hummus. Mijn tussendoortje bestaat uit een rijstwafel met Heksn’kaas en kipfilet, ik drink twee cappuccino en veel thee. De lunchspecial op het werk is weer niet te weerstaan: een waldkorn broodje met mozzarella, tomaat en pesto, yum! ‘s Middags krijgen we op het werk naar aanleiding van een gewonnen weddenschap, een blikje bier & chips! Natuurlijk neem ik een handje. Aan het avondeten besteed ik behoorlijk wat tijd vanavond: een lekkere curry met kip, kikkererwten & gele paprika. ‘s Avonds drink ik koffie en water.

Calorieën: 1872 | Vet: 72 gr | Verzadigd vet: 25 gr | Koolhydraten: 166 | Eiwit: 100 gr | Vezels: 25 gr

Lunch!

Vrijdag

Ik begin de dag weer met een glas citroenwater, een smoothie met rode biet & banaan, en twee geroosterde broodjes. Vandaag met hummus & boter. Tussendoor neem ik op het werk een zakje Bites We Love, een cappuccino en een paar koppen thee. Mijn lunch heb ik van huis meegenomen: een salade van kikkererwten, rode biet en geitenkaas. Omdat ik vandaag een mooie mijlpaal op het werk behaal (3.000 followers op Twitter) rijd ik even naar de supermarkt voor een zak chocoladepepernoten. Ik blij, collega’s blij! We sluiten de werkweek af met een glaasje rode wijn. Thuis kan ik al snel aan tafel, want gisteren heb ik een dubbele portie curry gemaakt. Alleen even opwarmen dus en we kunnen aan tafel. ‘s Avonds drink ik koffie en daarna drie mixjes van Bacardi Razz en 7up light.

Calorieën: 1814 | Vet: 70 gr | Verzadigd vet: 29 gr | Koolhydraten: 192 gr | Eiwit: 72 gr | Vezels: 28 gr

Zaterdag

Weekend! Ik had gisteren ineens ontzettende trek in pannenkoeken dus ik besluit die vanochtend te maken. Ik maak pancakes van boekweitmeel, die we beleggen met bacon & stroop. Niet zo gezond maar af en toe moet dat kunnen. Erbij een glas melk. Na het huis schoongemaakt te hebben ploffen manlief en ik op de bank om de Sinterklaasintocht te kijken, zo leuk! Een kop koffie met een stroopkoek erbij hadden we wel verdiend. ‘s Middags krijg ik trek en ik rooster een broodje dat ik beleg met filet americain. Later nog een kop thee met twee mini-Bros (overgebleven van St. Maarten…) We eten een lekker biefstukje met aardappels uit de oven, en doperwten. ‘s Avonds ga ik los op de chocolade-rozijnen.

Calorieën: 2124 | Vet: 93 gr | Verzadigd vet: 41 gr | Koolhydraten: 240 gr | Eiwit: 72 gr | Vezels: 16 gr

Zondag

Het ontbijt bestaat vandaag uit een waldkorn-broodje met rosbief & tonijnsalade. Erbij een beker yoki (ja erg… maar lekker!). Ondanks het weer er toch op uit met de hond, daarna wel een kopje koffie verdiend… Door het rotweer kijken we ‘s middags een film en daar hoort wat lekkers bij: chocoladerozijnen. ‘s Avonds maak ik een kippenpoot met roomkaas, pastinaak en prei uit de oven, erbij gebakken aardappels. ‘s Avonds eten we nog een stroopkoek, ik drink de rest van de avond thee.

Calorieën: 1769 | Vet: 92 gr | Verzadigd vet: 32 gr | Koolhydraten: 145 gr | Eiwit: 85 gr | Vezels: 12 gr

Conclusie: al met al was het geen slechte week, al heb ik wel veel te veel chocolade gegeten, dat gaat ik volgende week minderen. Ook mag ik wel iets meer groenten & fruit eten.

Houdt jij wel eens een eetdagboek bij? En welk hulpmiddel gebruik je daarvoor? Ook de Eetmeter?

Vorige recept Volgende recept

Ook leuk voor jou:

Laat een reactie achter

Reactie achterlaten