hersenspinsels

Eetdagboek – deel 2

Yoghurt met havermout, superfoods en vers fruit

Het is altijd mijn favoriete rubriek in een tijdschrift: het eetdagboek. Om mezelf wat bewuster te worden van wat ik in mijn mond stop, hield ik een week lang een eetdagboek bij via de Eetmeter van het Voedingscentrum. In juni hield ik er ook al eens een bij, maar ik merkte dat mijn eetgedrag de laatste weken weer wat ongezonder begon te worden. Tijd voor een nieuw eetdagboek dus!

Eetdagboek - een gezonde start van de dag!

Maandag 11 augustus

Ik begin de dag in ieder geval super gezond! Mijn ontbijt bestaat uit een bakje yoghurt, aangevuld met havermout, lijnzaad, chiazaad en hennepzaad. Ik top het af met een handje blauwe bessen, bramen en frambozen. Voor de crunch nog een lepel zaden & pittenmix, en wat honing. Erbij drink ik een kop thee. Op het werk drink ik ‘s ochtends braaf mijn 0,75l waterfles leeg en tussendoor neem ik een cappuccino en een handje amandelen. We lunchen met de zelfgemaakte quiche van collega Marieke (gevuld met kip, ui, paprika, mango en ananas, YUM!).  ‘s Middags drink ik weer een cappuccino en drie koppen thee. Mijn tussendoortjes bestaan uit een zakje rauwkost  met rettich, komkommer en wortel, en aan het einde van de middag een peer, wat aardbeien en geitenkaas. Ik merk dat als ik wat geitenkaas bij mijn fruit eet, ik niet na een half uur zo’n suikerdip krijg. Het diner is een beetje vreemd: een kopje pittige paprika-tomatensoep met een geroosterd broodje met kruidenboter, en een gerookte paling! Erbij eten we nog wat wortels met hummus. ‘s Avonds om half tien begint man over ‘honger’ en tja, dan kan ik alleen nog maar aan eten denken! Ik neem een beetje huzarensalade en twee frou frou koekjes

Eetmeter score:

Calorieën – 2098 | Vet – 130 gr | Verzadigd vet – 51 gr | Koolhydraten – 141 gr | Eiwit – 72 gr | Vezels – 26 gr

Dinsdag 12 augustus

Wederom een gezond begin van de dag: ditmaal warme havermoutpap met lijnzaad, hennepzaad, nectarine, framboos en amandelen. Op het werk drink ik ‘s ochtends weer mijn fles water leeg. Ook neem ik twee koppen thee en een cappuccino. We lunchen met een heerlijk broodje gezond met veel groenten. ‘s Middags drink ik weer een paar koppen thee en een cappuccino. Laat in de middag neem ik nog een bakje met aardbeien, druiven en een beetje geitenkaas. Het avondeten bestaat uit volkorenspaghetti met een parmezaanbakje en een vegetarische saus van avocadopesto en tomaat. ‘s Avonds drink ik water en een glas cranberrysap. We snacken nog een paar Frou Frou koekjes.

Eetmeter score:

Calorieën – 1666 | Vet – 81 gr | Verzadigd vet – 29 gr | Koolhydraten – 148 gr | Eiwit – 70 gr | Vezels – 25 gr

IMG_20140813_185415Woensdag 13 augustus

Ik heb vandaag niet zo’n zin om een uitgebreid ontbijt te maken dus ik rooster twee bruine boterhammen die ik beleg met filet americain en eiersalade. Erbij drink ik een glas melk. Op het werk drink ik ‘s ochtends twee cappuccino, thee en water. Een collega trakteert op soesjes en ik hou het netjes bij eentje. We lunchen heel erg gezond met een zelfgemaakte pittige paprikasoep en erbij een stukje volkoren stokbrood met kruidenspread. Later nog een wit bolletje met ham. ‘s Middags drink ik thee en ik snack een bakje met druiven en geitenkaas. Het diner is ook lekker licht en gezond: twee volkorenwraps met een vulling van veldsla, pittig gebakken garnalen met knoflook en rode peper, en een sausje van yoghurt, geraspte kaas en tomaat. ‘s Avonds snack ik nog een Snickers (oei).

Eetmeter score:

Calorieën – 1601 | Vet – 67 gr | Verzadigd vet – 24 gr| Koolhydraten – 157 gr | Eiwit – 80 gr | Vezels – 17 gr

Donderdag 14 augustus

Ik eet ‘s ochtends weer twee bruine boterhammen met filet americain en eiersalade. Ik maak een fruitsapje van nectarine, druif en cranberrysap erbij. Op het werk drink ik zoals gewoonlijk 0,75l water en twee cappuccino. ‘s Middags lunch ik met een volkoren wrap belegd met veldsla, coburger ham, mozzarella en pesto. Erbij eet ik een bakje rauwe wortel. Daarna op weg naar een meeting buiten de deur, waar ik twee glazen thee drink. Op de terugweg snack ik in de auto een bakje druiven leeg. Het avondmaal bestaat uit allemaal restjes: een kom tomaten-paprikasoep met drie crackertjes met Heks’nkaas en een lekker bordje met veldsla, coburger ham, tomaat, geroosterde courgette, mozzarella en een beetje pesto. ‘s Avonds drink ik thee en een glas water.

Eetmeter score:

Calorieën – 1414 | Vet – 70 gr | Verzadigd vet – 26 gr | Koolhydraten – 126 gr | Eiwit – 55 gr | Vezels – 22 gr

IMG_20140814_202235Vrijdag 15 augustus

Ik ontbijt weer saai, twee bruine boterhammen met filet americain en eiersalade. Ik drink er een glas melk bij. Op het werk neem ik weer 2 cappuccino en water. Tussendoor neem ik een handje amandelen. Voor de lunch haal ik in de kantine een bruin pistoletje met brie, het is ten slotte vrijdag! Ook had ik thuis nog een volkoren wrap besmeerd met Heksn’kaas en coburger ham. ‘s Middags snack ik een Snickers (oeps) en een bakje druiven met wat geitenkaas. ‘s Avonds eet ik een Valess met patatas bravas en doperwtjes. Daarna gaan we even langs bij mijn schoonouders, waar ik twee koppen thee drink en een oranjebittertje (voel een verkoudheid opkomen, vandaar, anders drink ik dit echt nooit haha)

Eetmeter score:

Calorieën – 1725 | Vet – 82 gr | Verzadigd vet – 28 gr | Koolhydraten – 156 gr | Eiwit – 75 gr | Vezels – 22 gr

Zaterdag 16 augustus

Hoe kun je het weekend nu beter beginnen dan met pancakes! Met een topping van verse bramen, frambozen en blauwe bessen, heerlijk. Ik drink er een kopje koffie bij. Als lunch beleg ik een volkoren wrap met Coburger ham en geitenkaas. Daarna op naar een verjaardag, waar ik koffie en water drink. Natuurlijk is er ook genoeg lekkers, ik snaai een punt appeltaart (mét slagroom), wat paprikachips en borrelnootjes. Daarna op naar Amsterdam voor een etentje, gezellig! Ik neem eerst een Spa Rood en daarna nog een flinke fles witbier. We eten Thais, vooraf een gedeelde schotel met o.a. een kleine loempia en saté. Als hoofdgerecht een heerlijke Massaman curry, mijn favoriete curry!

Eetmeter score:

Calorieën – 2076 | Vet – 77 gr | Verzadigd vet – 25 gr | Koolhydraten – 239 gr | Eiwit – 57 gr | Vezels – 15 gr

Nectarine-ijsZondag 17 augustus

Voor het ontbijt maak ik een lekkere omelet met geraspte kaas + een kop thee met honing tegen mijn zere keel, bluh. Tussendoor een kopje koffie met drie chocolaatjes uit de FoodWeLove box die ik had besteld. De rest van de middag drink ik thee. In het weekend lunchen we eigenlijk nooit – slechte gewoonte – waardoor ik om half vier trek krijg en een blikje knakworst opentrek (een van mijn guilty pleasures…) ‘s Avonds neem ik de tijd voor het eten: ik maak een lekkere canneloni-schotel uit de oven en als toetje eten we zelfgemaakt nectarine-ijs. De rest van de avond drink ik thee.

Eetmeter score:

Calorieën – 2074 | Vet – |115 gr  Verzadigd vet – 44 gr | Koolhydraten – 158 gr | Eiwit – 95 gr | Vezels – 10 gr

Conclusie:

Het is wel duidelijk: ik eet teveel vet. Gelukkig eet ik wel veel goede vetten (noten, avocado), maar ik ben nu eenmaal gek op kaas en ik drink ‘s ochtends ook graag af en toe een glas melk. Ik vind het wel opvallend dat ik structureel te weinig koolhydraten eet, maar ik heb niet het idee dat ik daarvoor belangrijke voedingsstoffen mis, dus dat ga ik niet aanpassen. Met vezels moet ik wel op blijven letten, daar krijg ik niet altijd genoeg van binnen. Overdag dus ook altijd wat groenten gaan inplannen, bij de lunch of tussendoor. Bijzonder dat ik op de dag dat ik én een verjaardag én een etentje heb, goed scoor op de hoeveelheid vet. Dit komt omdat de eetmeter heeft bepaalt dat tussen 30 en 40% van je voeding uit vet moet bestaan. Ik heb deze dag veel calorieën binnengekregen, 33% daarvan bestaat uit vet. Of dit nu zo’n betrouwbare graadmeter is… Immers heb ik op die dag juist slecht gegeten (appeltaart, loempia)…

Kennen jullie een betere eetmeter dan deze van het voedingscentrum?

Vorige recept Volgende recept

Ook leuk voor jou:

Laat een reactie achter

Reactie achterlaten