hersenspinsels

EETDAGBOEK – DEEL 4

Waldorfsalade

Het is alweer even geleden dat ik een eetdagboek bijhield. Voor mij altijd dé manier om gezonder te eten. Immers ga ik wat ik eet met jullie delen (en ja, daarbij vermeld ik ook echt alles) dus dan laat je je toch wat minder snel gaan!

Maandag

Mijn ontbijt bestaat bijna elke dag uit twee geroosterde bruine boterhammen en een beker melk. Zo ook vandaag. Ik beleg ze met filet americain en gerookte kipsalade. Op het werk neem ik als tussendoortje een heel klein puntje aardbeienslof (van de beste bakker van IJmuiden, niet te weerstaan!). Lunchen doe ik heel braaf met een salade (sla / appel / bleekselderij / gerookte kip / walnoot). ‘s Middags krijg ik trek en neem ik een zakje gedroogde mango & banaan van BitesWeLove, en vlak voor ik naar huis ga neem ik nog een nectarine en een kiwi. ‘s Avonds eten we lekker licht: een visje met een topping van kokos, rode peper en bosui, met gebakken aardappeltjes (waar ik wel gewoon mayo bijneem) en een salade van tomaat, groene paprika, komkommer en avocado. Ik drink vandaag alleen maar water, thee en koffie. Al met al een behoorlijk healthy dag vandaag!

Rijstsalade met mais, feta en gegrilde kip

Dinsdag

Ook vandaag ontbijt ik met twee bruine boterhammen (met filet americain en tonijnsalade) en een beker melk. Tussendoor eet ik een zakje gedroogd tropisch fruit van BitesWeLove. Ik lunch weer met een salade van gemengde sla en de leftovers van gisteravond: tomaat, groene paprika, komkommer en avocado. Ik doe er ook nog een stukje gerookte kip doorheen. Aan het einde van de middag neem ik twee nectarines en een kiwi. ‘s Avonds maak ik een heerlijke rijstsalade klaar met mais, pecannoten, rode ui, avocado, feta en gegrilde kip. Qua drinken neem ik vandaag wederom alleen water, thee en koffie.

Woensdag

Vandaag start ik de dag wederom met twee bruine bammetjes (met filet americain en gerookte kipsalade) en een beker melk. Saai maar ik vind dit gewoon zo’n lekker ontbijtje! Om half elf krijg ik trek en neem ik een beetje geitenyoghurt met homemade granola en wat honing. De lunch is vandaag eens geen salade: ik eet een waldkornbol met een geitenkaas/pestosalade, rookvlees en rucola. Lekker! Na de lunch snack ik een koekje met witte chocolade en cranberry en later op de middag neem ik nog twee nectarines. Als ik thuiskom ga ik eerst een stuk fietsen naast le husband die hardloopt (grr ik kan niet wachten tot ik zelf weer kan beginnen!). Daarna geen zin meer om te koken dus we eten simpel: champignonsoep en focaccia met kruidenkaas. ‘s Avonds nog twee stukjes melkchocolade. Ik drink weer veel water, thee en koffie.

Donderdag

Natuurlijk eet ik ‘s ochtends weer twee bruine boterhammen (met filet americain en tonijnsalade). Mijn ochtendsnack bestaat uit een bakje geitenyoghurt met een beetje granola en een nectarine. De ‘lunchspecial’ in de kantine op het werk is vandaag niet te weerstaan: een bagel met prosciutto, geitenkaas en gegrilde paprika, dus ik ga voor de bijl! ‘s Middags eet ik een kiwi en een half zakje nootjes van BitesWeLove, en in de auto snack ik een appel. Het avondeten bestaat vandaag uit een heerlijke hamburger van Koop een Koe. Ik bak er aardappeltjes bij (uit de oven) die ik serveer met een beetje mayo. Ook maak ik gevulde courgettes uit de oven. Ik vul ze met crème fraîche, geraspte parmezaan en pijnboompitjes. ‘s Avonds snacken we voor de tv nog wat chocola. Ik drink vandaag water, thee en koffie.

Vrijdag

Hoe verder de week vordert, hoe lastiger ik het vind om gezond te eten. Maar goed, toch mijn best gedaan om een beetje normaal te eten vandaag. Ik ontbijt weer eens met twee geroosterde bammetjes (met kaas en tonijnsalade) en drink er een kop thee bij. Ik neem vandaag geen tussendoortje maar lunch wel op tijd, met een salade van veldsla, komkommer, avocado, tomaat, Coburger ham & mozzarella. Lekker! Toe nemen we een waterijsje op het werk, moet kunnen met dit mooie weer. Later in de middag eet ik nog twee kiwi’s. Ik neem een zakje cashewnoten van BitesWeLove en een appel mee voor in de auto want er staat een flinke file. Die gaan dus op. Thuis geen zin om te koken, ik bak lekker falafel! Ik eet ze met pitabrood, knoflooksaus en chilisaus. Heerlijk! Ik drink weer water, thee en koffie.

Zaterdag

De wekker gaat om kwart voor zes (…) want we gaan vandaag naar een groot geocaching-evenement in Duitsland. Nog half slapend eet ik twee geroosterde broodjes (met kaas en tonijnsalade) en drink ik een kop thee. Omdat het ontbijt zo vroeg was, krijg ik om tien uur alweer trek en eet ik alweer broodjes (met chocopasta, pindakaas en kaas). Bij de Mac halen we nog een kop koffie. De lunch halen we in een supermarkt: een kaasbolletje en een appel/druivensap. Op de terugweg naar huis snack ik een halve Snickers en een banaan. Niet veel puf meer om uitgebreid te koken (daar is het ook veel te warm voor). Ik bak een entrecote van Koop een Koe en neem daar een heel klein puntje van, de rest gaat naar manlief. Ik bak er aardappeltjes bij (de derde keer deze week, normaal doe ik dat echt minder vaak!) die ik serveer met wat mayo. Met wat restjes uit de koelkast maak ik een salade van rucola, tomaat, augurk, radijs en een beetje geitenkaas. ‘s Avonds snack ik nog wat chocola en ik maak een mixje van 7up light en Bacardi Apple.

Zondag

Zondag is voor mij echt ZondIG dag. Vooral doordeweeks probeer ik een beetje te letten op wat ik eet en drink, maar op zondag neem ik gewoon waar ik trek in heb. Dat is te merken ook: ik begin de dag met boekweit pancakes. Ik beleg er een paar met lemon curd & frambozen, en neem er ook nog een paar met bacon & stroop. Erbij een beker melk. Op zondag lunch ik nooit, nog zo’n slechte gewoonte, dus op de verjaardag die ik ‘s middags heb, snack ik lekker van de nootjes. Natuurlijk ook een stuk taart, en een handje chips, een toastje filet americain en een blokje kaas. Ik moet rijden, dus drink alleen koffie en water. Thuis vind ik dat ik wel een drankje heb verdiend. Ik maak een cocktail van prosecco, wodka, frambozen en munt. Manlief vind de cocktail niet zo lekker dus moet ik ook zijn halve cocktail nog opdrinken, vervelend. Het avondeten heb ik ‘s ochtends al voorbereid en kan ik nu zo de oven inschuiven: een Griekse spanakopita oftewel een hartige taart met spinazie en feta. Dit gerecht stond al eeuwen op mijn ‘to make’ lijst en vandaag was het zover. Echt heerlijk en ik neem dan ook twee flinke stukken.

Vorige recept Volgende recept

Ook leuk voor jou:

2 Comments

  • Reply kelly

    Ik vind dat je een erg mooi en lekker eetpatroon hebt! Gevarieerd en hardstikke gezond.Kan ik nog een voorbeeld aan nemen. :)

    9 juni 2015 at 05:07
    • Reply Sandra

      Wat leuk om te horen Kelly, dankjewel!

      9 juni 2015 at 17:20

    Reactie achterlaten