hersenspinsels

Eetdagboek

Het is altijd mijn favoriete rubriek in een tijdschrift: het eetdagboek (al dan niet van een bekende Nederlander). Om mezelf wat bewuster te worden van wat ik nu eigenlijk in mijn mond stop, besloot ik ook een week lang via de Eetmeter van het Voedingscentrum een eetdagboek bij te houden.

IMG_20140403_073155

Zaterdag 21 juni

Pff al om 7.00 uur uit bed maar uiteindelijk pas om 8.30 uur aan het ontbijt. Dat bestaat vandaag uit twee geroosterde bruine boterhammen. Eentje beleg ik met kruidensmeerkaas 20+, de ander met 2 plakjes kruiden-geitenkaas en een plukje geraspte wortel. Erbij drink ik een glas melk. Na wat huishoudelijke klusjes drink ik een kop koffie en daarna ga ik er met manlief op uit om te geocachen want het is heerlijk weer vandaag! Tijdens ons tripje drinken we beiden veel water en we delen een Evergreen appel als lunch. Erg karig natuurlijk, dus als we om 15.30 uur thuiskomen snacken we een Bastognekoek weg. Een glas cranberrysap erbij voor de vitamientjes. Die koek is niet voldoende voor mij dus snack ik ook nog een plakje brie (slecht!). Ondertussen begin ik met de voorbereidingen voor het avondeten: een hartige taart met volkorenbodem, belegd met tomatenpuree, gekookte kipfilet, courgette, champignons, ui en brie. Na het eten drink ik nog een kopje koffie en een paar glazen water. ‘s Avonds neem ik een glas prosecco en hap ik 2 augurken weg.

Eetmeter score:

  • Calorieën: 1403 
  • Vet: 47 gram
  • Verzadigd vet: 27 gram 
  • Koolhydraten: 161 gram
  • Eiwit: 59 gram
  • Vezels: 12 gram 

Affogatto

Zondag 22 juni

Vandaag trek ik er met drie andere meiden op uit om te gaan varen / geocachen op de Kagerplassen. Een goed gevulde rugtas gaat mee voor onderweg, met pakjes Wicky voor het schoolreisje gevoel, 4 boterhammen (met smeerkaas, appelstroop en pindakaas) en natuurlijk een zak snoep. Als ontbijt neem ik een kop koffie en 2 bruine boterhammen, de ene met filet americain, de ander met een restje brie van gisteravond. De broodjes voor onderweg gaan allemaal op, evenals twee pakjes Wicky. Met het snoep hou ik me in, ik neem maar 2 dropjes. ‘s Avonds trakteer ik mezelf op sushi & sashimi want manlief eet toch niet thuis en na deze vermoeiende dag heb ik geen zin om te koken. Thuis maak ik nog wel affogato als toetje. Veel te weinig gedronken vandaag, dus ‘s avonds drink ik nog 5 koppen thee.

Eetmeter score:

  • Calorieën: 2118
  • Vet: 54 gram
  • Verzadigd vet: 16 gram
  • Koolhydraten: 279 gram
  • Eiwit: 119 gram
  • Vezels 16 gram

Maandag 23 juni

Ik begin de dag weer met twee geroosterde bammetjes (met filet americain en kipsalade). Op het werk drink ik een 3/4 liter fles water leeg en neem ik twee koppen thee. Ik maak een supersimpele lunchsalade van garnaaltjes & avocado, zout en peper. ‘s Middags een vergadering in Amsterdam, waar ik water drink. ‘s avonds is het voetbal-avond! We reserveren een arrangement in het lokale sportcafé: patat, een broodje kroket & onbeperkt drinken voor 25 euro. Qua drinken houd ik me erg in, ik neem een biertje maar dat smaakt me niet, dus de rest van de avond drink ik spa rood en thee.

Eetmeter score:

  • Calorieën: 1906
  • Vet: 104 gram
  • Verzadigd vet: 20 gram
  • Koolhydraten: 147 gram
  • Eiwit: 65 gram
  • Vezels: 20 gram

Dinsdag 24 juni

Het is erg saai maar ik start de dag wederom met 2 geroosterde broodjes en een glas melk. De broodjes beleg ik vandaag met het laatste restje brie en filet americain. Ik smeer thuis bammetjes voor de lunch (met tonijnsalade, kipsalade en geitenkaas). Op het werk heb ik een ontzettend lange vergadering dus ik heb tussendoor wat energie nodig in de vorm van een granenreep & een cappuccino. Ook ‘s middags heb ik een tussendoortje nodig, ik neem een schaaltje huttenkase dat ik op smaak breng met peper en zout. ‘s Avonds eten we taco’s als diner, lekker! Ik vul ze met gehakt, ui, paprika, komkommer en taco-saus. Daarna naar de verjaardag van mijn zwager. Ik weersta de chips & nootjes maar een (nog warme!) punt appeltaart kan ik echt niet weerstaan. Ik drink er koffie en water.

Eetmeter score:

  • Calorieën: 2035
  • Vet: 91 gram
  • Verzadigd vet: 36 gram
  • Koolhydraten: 181 gram
  • Eiwit: 110 gram
  • Vezels: 15 gram

IMG_20140625_175713

Woensdag 25 juni

Vandaag ontbijt ik weer met geroosterd brood (met geitenkaas & filet americain) plus een glas melk. Saai, maar we gaan dit weekend op vakantie dus ik ben bezig met het opmaken van het broodbeleg. Ik realiseer me dat ik deze week eigenlijk nog helemaal geen fruit heb gegeten, een van de redenen waardoor ik tot nu toe elke dag te weinig vezels binnenkrijg. Raar, want ik ben gek op fruit! Ik zorg dan ook vandaag voor een gezonde lunch (weer avocado & garnalen, plus een flesje Yakult) en ik eet netjes twee stuks fruit: een appel en een sinaasappel. In de auto krijg ik een snack attack en eet ik een handje Tikkels. Op woensdagavond eet ik altijd bij mijn ouders, en daarna ga ik sporten met mijn moeder. Er is nog niemand thuis dus maak ik zelf de maaltijd klaar (nasi). Als toetje nog een beetje yoghurt met Cruesli. Na het sporten krijg ik erge trek en ik snack dan ook nog een paar handjes popcorn. Ik drink water.

Eetmeter score:

  • Calorieën 2082
  • Vet 73 gram
  • Verzadigd vet 17 gram
  • Koolhydraten 230 gram
  • Eiwit 106 gram
  • Vezels 28

IMG_20140628_073147

Donderdag 26 juni

Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik ontbijt weer met geroosterd brood met geitenkaas en filet americain… Erbij een flesje Yakult en cranberrysap. Op het werk besluit ik samen met een collega een verse ananas te ontmantelen dus mijn tussendoortje bestaat uit een overheerlijke schijf ananas. Ik neem er ook nog een kiwi bij en een cappuccino. Als lunch neem ik een salade uit de bedrijfskantine: sla, komkommer, tomaat, olijven en tonijn. Erbij krijg ik een bruin pistoletje met roomboter. ‘s Middags heb ik een borrel buiten de deur. Er worden continue heerlijke hapjes rondgebracht maar ik zwicht alleen twee keer voor een carpacciorolletje. Daarna sta ik bijna 1,5 uur in de file op de ring Amsterdam… Tja je raad het al, die zak Tikkels wordt wederom aangebroken. Ook geen zin meer om te koken natuurlijk, dus we dineren met diepvriespizza (bleh). We nemen beiden de helft van een pizza hawai / pizza tonijn. ‘s Avonds drink ik thee en een glas wijn.

Eetmeter score:

  • Calorieën 2014
  • Vet 83 gram
  • Verzadigd vet 25 gram
  • Koolhydraten 221 gram
  • Eiwit 66 gram
  • Vezels 21 gram

Carrot Cake

Vrijdag 27 juni

Uiteraard ontbijt ik weer met geroosterd brood (met geitenkaas en tonijnsalade). Erbij drink ik weer een Yakult en een glas cranberrysap. Op het werk drink ik veel water, thee en een cappuccino. De stagiaire is vandaag voor het laatst dus die trakteert: carrot cake! Een van mijn favo taarten dus natuurlijk neem ik een stukje. Voor de lunch haal ik in de bedrijfskantine een pistolet met filet americain en ei. ‘s Middags neem ik nog twee schijven verse ananas en een kiwi. Het diner bestaat uit alle restjes die voor de vakantie opmoeten: een soort grote rosti met geraspte aardappel, courgette, ui en salami en daarnaast wat gebakken champignons en snacktomaatjes. Behoorlijk vreemd dus maar wel smakelijk! ‘s Avonds snoepen we nog twee Bastogne-koeken en drink ik 2 glazen wijn en een glas water.

Eetmeter score:

  • Calorieën 1974
  • Vet 77 gram
  • Verzadigd vet 34 gram
  • Koolhydraten 199 gram
  • Eiwit 58 gram
  • Vezels 18 gram

Conclusie

Ik zet wel wat vraagtekens bij de Eetmeter. Zo is de richtlijn dat ik 2100 calorieën per dag mag (mensen van mijn leeftijd met een niet zo actieve leefstijl. Volgens mij is dat echt te veel! Ook vind ik het jammer dat de eetmeter niet bijhoudt hoeveel suiker je binnenkrijgt en of je wel genoeg drinkt. Laatste minpunt: je kan zelf geen etenswaren toevoegen, dus moet je vaak zoeken naar een alternatief product. Hierdoor kunnen de resultaten natuurlijk vertekenen.

Toch vond ik het wel toegevoegde waarde hebben. Alleen al door alles op te schrijven wat je eet, wordt je je al ontzettend bewust van je eetgedrag. Het hielp me om betere keuzes te maken. Ik wist dat ik maandagavond frituur zou gaan eten, dus zorgde ik ervoor dat ik wél een gezonde lunch naar binnen kreeg. Op een verjaardag zou ik normaal gesproken waarschijnlijk voor een frisje hebben gekozen, maar ter compensatie voor de punt appeltaart nam ik in plaats daarvan water, en liet ik de hapjes verder links liggen. Ik krijg nu ook door dat ik structureel te weinig vezels binnenkrijg, dus deze week is al met al toch zeer leerzaam geweest. Ik ben zeker van plan binnenkort weer een keertje een eetdagboek bij te houden!

Vorige recept Volgende recept

Ook leuk voor jou:

Laat een reactie achter

Reactie achterlaten