tips & trucs

Frambozen – rozerode vruchtjes vol antioxidanten

Meringuekoekjes met frambozencurd

Na mijn serie artikelen over groenten, kon een serie over fruit natuurlijk niet uitblijven! In veertien artikelen neem ik jullie mee in de wereld van fruit – van aardbeien tot vijgen. Al eerder vertelde ik je over o.a. citrusfruit en druiven. Vandaag deel zeven: frambozen.

Frambozen

Heerlijk vind ik ze! In de zomer koop ik regelmatig een bakje van deze rozerode vruchtjes. Om zo uit het vuistje te eten – net snoepjes! Maar ik verwerk ze ook in allerlei gerechten. In smoothies of een frambozen-smoothiebowl bijvoorbeeld, of door de yoghurt. Ook smaken ze heerlijk in allerlei zoete baksels en toetjes. Daarnaast zijn de vruchtjes erg decoratief, dus je gerechtje ziet er al snel heerlijk uit!

Kopen, Bewaren & Bereiden

Kies exemplaren die er mooi gaaf uit zien. Na aankoop kun je ze het beste in de koelkast bewaren, uitgespreid op een bord op een velletje keukenpapier. Als er rotte exemplaren bijzitten, verwijder die dan zo snel mogelijk voor ze de nog gave vruchtjes aantasten. In de koelkast zijn frambozen ongeveer twee dagen houdbaar.

Je hoeft de vruchtjes voor gebruik niet af te wassen. Eet ze uit het vuistje, garneer er een gerecht mee, of pureer ze (eventueel met suiker) tot een saus. Heerlijk over een ijsje!

Frambozen gezond?

Absoluut, zo lees je op gezondheidsnet dat ze bomvol vitamine C zitten, o.a. goed voor je weerstand en energielevel. Ook zijn ze een bron van foliumzuur en dus een slimme keuze als je zwanger bent of dit wilt worden.

Recepten met frambozen

Opgerolde wentelteefjes - wentelteefrolletjtes met lemoncurd en frambozen

Ik ben er gek op, dus je vindt inmiddels al heel wat recepten met frambozen op mijn blog! Een paar favorieten:

Vorige recept Volgende recept

Ook leuk voor jou:

Laat een reactie achter

Reactie achterlaten