ontbijt

Gezond ontbijt: overnight oats van havermout en cashewnoten

Rens Kroes - gezond ontbijt

‘Je ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag’.

‘Ontbijt als een koning, lunch als een prins en dineer als een knecht’.

Noem ze allemaal maar op, de ontbijt-quotes. Maar… Ik ben het er wel mee eens! Ik snap ook echt niet dat er mensen zijn die het ontbijt skippen, of die pas gaan ontbijten nadat ze een paar uur wakker zijn. Nadat ik heb gedouched en de hond heb uitgelaten, moet ik ontbijten. En dat is vaak een redelijk flink ontbijt, twee boterhammen, een grote kom yoghurt… Of als ik zin heb in een vullend en gezond ontbijt, dit recept voor overnight oats.

De basis van dit recept komt uit het Powerfood kookboek van Rens Kroes. En ik moet eerlijk zeggen… Ik ben niet haar grootste fan, maar lekkere recepten maken kan ze wel! Dit ontbijtje is veruit mijn favoriet en sinds ik het boek in huis heb komt dit recept echt heel vaak op tafel. Rens noemt het een ‘kickstart’ ontbijt en dat is het ook zeker. Het vult ontzettend en houd me tot de lunch vol.

Je kunt (moet zelfs, eigenlijk) het de avond van tevoren al deels voorbereiden, zodat je ‘s ochtends niet al teveel tijd meer kwijt bent. Fijn toch? Het basisrecept is al erg lekker, maar op de versie op de foto heb ik nog wat fruit (frambozen & bosbessen) aan de mix toegevoegd. Ook heel smakelijk en het zorgt voor een mooi kleurtje!

Havermout, cashewnoten en kersen

Tip: je kunt de dadels en frambozen ook vervangen door een eetlepel honing en een handje aardbeien of kersen zoals op de foto hierboven. Ook erg lekker!

Recept gezond ontbijt met havermout en cashewnoten

Voor 1 persoon

  • 35 gr havermoutvlokken
  • 25 gr cashewnoten
  • 3 dadels
  • 1 el kokosrasp
  • 1 tl vanille-extract
  • Eventueel extra: handje frambozen en handje bosbessen
  • Eventueel extra: honing of ahornsiroop

Zo maak je een gezond ontbijt met cashewnoten en havermout

  • Doe de avond voordat je dit ontbijt wilt eten, de havermoutvlokken en de cashewnoten in een kom en giet er water overheen, zodat alles onder een laagje water staat. Zet dit in de koelkast.
  • Giet de volgende ochtend het water af en doe het mengsel samen met de dadels, kokosrasp, vanille en de helft van het fruit in de blender. Meng alles tot een egaal mengsel en doe in een kommetje. Versier je gezonde ontbijt met de rest van het fruit en bestrooi eventueel met nog wat extra kokosrasp.
  • Tip: als je het ontbijt niet zoet genoeg vindt, kun je het extra zoeten met een beetje honing of ahornsiroop.

Gezond ontbijt met havermout en cashewnoten

Heb je dit recept gemaakt? Laat het me weten via Facebook, Instagram of Twitter met de hashtag #culisandra Vind ik heel leuk!

Altijd als eerste op de hoogte zijn van nieuwe recepten? Volg mij dan via Bloglovin en vergeet niet je te abonneren op mijn nieuwsbrief.

Vorige recept Volgende recept

Ook leuk voor jou:

Laat een reactie achter

Reactie achterlaten