tussendoortjes

6x gezonde tussendoortjes – deel III

gezonde tussendoortjes

Misschien hebben jullie onlangs mijn artikel over BoxBites gelezen. In deze box zitten 18 gezonde tussendoortjes. Natuurlijk heb ik ze allemaal geproefd om te beoordelen of ze lekker zijn, én of ze inderdaad wel echt gezond zijn. Want wie is er nu niet continue op zoek naar gezonde tussendoortjes? Al eerder testte ik zes van de tussendoortjes uit de box in deel I en deel II. Vandaag is het de beurt aan de laatste zes tussendoortjes.

Just Nuts – The run run run bar

Als hardloopliefhebber spreekt de naam van deze reep me wel aan! De merknaam suggereert dat er alleen noten in deze reep zitten, maar er zit toch wat meer in dan dat: 30% bestaat uit pompoen/sesamzaad, 28% uit noten en 21% uit gedroogd fruit. De reep bevat 158 calorieën en 9.4 gram suiker (geen toegevoegde suikers). Best veel suiker, hoewel er ook repen zijn waar meer suiker in zit.

Vielhappy – gedroogde mango

Vielhappy gedroogde mango

Ik ben gek op gedroogd fruit en van deze stukjes mango word ik dan ook blij. Fijn: de zakjes bevatten 100% gedroogde mango en geen gekke toevoegingen. Nadeel van gedroogd fruit is wel dat het veel (natuurlijke) suikers bevat, dus het is slim dit niet al te vaak te kiezen als tussendoortje. Met een zakje krijg je 110 calorieën binnen en maar liefst bijna 23 gram suiker!

Made Good – Apple Cinnamon Granola Mini’s

MadeGood - gezonde tussendoortjes

Ik proefde al eerder de Strawberry Granola Mini’s van ditzelfde merk. Jammer aan deze Granola Mini’s is dat er toegevoegde suikers inzitten, terwijl ze al zoet gemaakt zijn met appel en rozijn. Desondanks valt het aantal suikers mee, in een zakje zit 6 gram suiker en slechts 90 calorieën. Helemaal niet zo gek als tussendoortje dus.

Biobites – Lijnzaad crackers Italian

Biobites lijnzaad crackers

Over deze crackers kan ik kort zien: ik vind ze echt heel erg vies! Sterker: ik heb ze niet eens opgegeten… Jammer, want ze zijn wel gezond. In de crackers zitten veel vezels en eiwitten, en goede vetten uit het lijnzaad.

Taste of Nature – Brazil Nut

Taste of Nature - Brazil Nut

Ik schreef al eerder dat ik niet zo’n fan ben van dit soort repen omdat ze vaak toegevoegde suikers bevatten. Je kunt dan beter een handje ongezouten/ongebrande noten eten. Ook deze reep kan er wat van: 190 calorieën en 10 gram suiker per reep. Daarnaast zitten er meer pinda’s in (ongezond) dan brazil nuts, dus de naam is ook nog vrij misleidend. Deze reep zou ik dus niet snel kopen.

Nakd Flavoured Raisins – Orange

Nakd Flavoured Raisins - Orange

Ook hier geldt weer: gedroogd fruit = veel natuurlijke suikers. In dit kleine zakje zit maar liefst ruim 17 gram suiker (68 calorieën)! Ik vond ze ook veel te zoet en ik snap niet zo goed waarom je een smaakje zou willen toevoegen aan rozijnen… Ook voor dit tussendoortje zou ik niet snel opnieuw kiezen.

PS: wat is gezond? Ik ben geen voedingsdeskundige en ik keek voor deze tussendoortjes alleen naar calorieën en suikers. Dit omdat ik me beter voel als ik niet teveel suikers eet, en omdat ik snel weer trek krijg als ik een tussendoortje met veel suikers eet (ook als dit natuurlijke suikers zijn). Bovenstaand is dan ook mijn persoonlijke visie op de term ‘gezonde tussendoortjes’.

Vorige recept Volgende recept

Ook leuk voor jou:

Laat een reactie achter

Reactie achterlaten