reviews

5x koken uit Jamie’s Super Food voor elke dag

Ei pocheren

Toen ik op foodietrip naar Newcastle was zag ik Jamie’s ‘Everyday Super Food’ (in het Nederlands: Jamie’s Super Food voor elke dag) liggen voor maar 12 pond. 12 pond! Ik ben groot fan van Jamie’s boeken (ook al mogen de ingrediëntenlijsten best iets minder kort) dus het mag geen verrassing heten dat dit boek mee terugging in de koffer.

De titel schrok me in eerste instantie een beetje af omdat ik maar weinig heb met de zogenaamde superfoods, maar gelukkig gaat het in het boek inderdaad om ‘everyday super foods’ zoals avocado, havermout en meer ‘echt eten’. Er staan heus wel een paar recepten in met chiazaad en quinoa, maar deze voeren zeker niet de hoofdtoon.

Voor iedereen die het boek nog niet heeft aangeschaft: gewoon doen. Jamie’s Super Food is een heel fijn boek met recepten die niet te moeilijk zijn. En er staan véél recepten in. Niet alleen een berg aan originele ontbijtjes, lunches en diners, maar ook gezonde snacks en drankjes. Ook geeft Jamie tips over een gezonde levensstijl. Leuk weetje: Jamie maakte ook alle foto’s in het boek zelf!

Ik maakte alvast vijf recepten uit Jamies Super Food voor elke dag voor jullie om je een idee te geven van wat je kunt verwachten.

1. Gepocheerd ei op toast met avocado en tomaat

Zie foto bovenaan het artikel. Dit was lékker! Een heel fijn recept om in het weekend vrij snel een supergezond ontbijtje of lunch op tafel te zetten. Het recept was binnen een kwartiertje klaar en erg smakelijk. Klik hier voor de beste tip om eieren te pocheren.

2. Kip-skewers met gele paprika-saus en quinoa

Kip-skewers met gele paprika-saus en quinoa Uit Jamie's Superfood voor elke dag

Sorry voor de foto, ik kreeg dit gerecht met geen mogelijkheid smakelijk op de gevoelige plaat! In het recept werd zwarte quinoa gebruikt maar dat kon ik niet vinden, dus in plaats daarvan heb ik gewone gebruikt. Lekker kleurloos zoals je ziet, haha! De kip en de gele paprikasaus waren lekker, maar de combinatie met quinoa vond ik matig (dat moet je nu eenmaal flink op smaak brengen en dat werd in dit recept niet gedaan).

3. Thee met grapefruit, sinaasappel en munt

Thee met grapefruit, sinaasappel en munt

Als je verkouden bent, kun je wel een vitamine-C boost gebruiken. Daar is dit theetje natuurlijk ideaal voor. Naast deze combi geeft Jamie nog drie smaakcombinaties (venkelzaad / citroen / honing bijvoorbeeld). Ik vond dit theetje wel lekker maar het heeft wel een bittertje door de grapefruit, moet je van houden!

4. Pancakes met mais en bacon

Pancakes met mais en bacon

Jullie weten al dat ik gek ben op pancakes, dus dit gezonde pancake-recept moest ik uitproberen. Deze healthy pannenkoekjes maak je met volkorenmeel, cottage cheese en mais. In combinatie met gekarameliseerde banaan en bacon is dit echt een to die for ontbijtje. Ik heb gesmuld!

5. Smoothie pancakes met bessen, banaan, yoghurt en noten

Smoothie pancakes uit Jamie's Super Food voor elke dag

Ook mijn vijfde gerecht uit Jamie’s Super Food voor elke dag werden pancakes. De titel ‘smoothie pancakes’ triggerde me en ook deze pancakes bleken heerlijk. Door de bosbessen deels mee te pureren met het beslag krijg je toch weer net even wat specialere pancakes dan normaal. Ik maakte ze extra lekker door ook nog wat stukjes pure chocolade toe te voegen aan het recept.

Benieuwd geworden naar het boek? Je koopt hem op Bol.com.

Vorige recept Volgende recept

Ook leuk voor jou:

3 Comments

  • Reply Eef

    Heerlijke gerechten lijken het me allemaal stuk voor stuk mits de quinoa iets op smaak is gebracht ;) Die pancakes ook, hmm die zien er goehoed uit! Lekkerr

    2 juni 2016 at 12:25
  • Reply Anne-Marie

    Die pancake ontbijtjes van jou zien er altijd verdomd lekker uit. Ik moet mijzelf toch maar eens een schop onder de kont geven om ook zoiets klaar te maken ‘s morgens….

    1 juni 2016 at 06:30
    • Reply Sandra

      Haha wat lief, dankjewel! En na die schop heb je dan zeker een stapel pancakes verdiend ;-)

      1 juni 2016 at 17:09

    Reactie achterlaten