hersenspinsels

Nationale Week Zonder Vlees – inspiratie voor jouw weekmenu

Vegetarische ovenschotel

Van 11 t/m 17 maart 2019 is het weer zover: de Nationale Week Zonder Vlees. Een goed initiatief, want minderen met vlees is helemaal geen slecht idee. Zelf probeer ik in ieder geval steeds vaker in ieder geval ‘s avonds geen vlees op tafel te zetten, en kies ik als ik uit eten ga steeds vaker voor de vegetarische optie. Zo probeer ik stapje voor stapje mijn vlees-inname te beperken. Natuurlijk ga ik ook in deze Week Zonder Vlees proberen zo min mogelijk vlees te eten, en om jou (en mezelf) weer even te laten zien dat er ook zonder vlees genoeg lekkers op tafel te zetten is, heb ik weekmenu voor je gemaakt. Uiteraard volledig zonder vlees. Doe jij ook mee met de Week Zonder Vlees?

Maandag

Ontbijt: doordeweeks heb je waarschijnlijk niet veel tijd ‘s ochtends om een lekker uitgebreid ontbijt te maken, maar deze havermoutpap met gekarameliseerde banaan staat binnen tien minuten op tafel. Echt de moeite waard!

Lunch: op het werk wil je waarschijnlijk niet al te lang bezig zijn met het maken van een lunch. Een simpel broodje is dan ideaal. Dit broodje met avocado, tomaat en feta is heerlijk en je hebt meteen een portie groenten binnen.

Diner: deze vegetarische ovenschotel met groenten in tomatensaus is superlekker. Je kunt er een vegetarische burger bij serveren, dat deed ik zelf ook.

Dinsdag

Gevulde courgettes met paprika en champignons

Ontbijt: ook vandaag is het waarschijnlijk even snel een ontbijtje naar binnen schuiven voor je naar het werk gaat. Neem een kom yoghurt of kwark met een schep zelfgemaakte granola, lekker en het staat zo op tafel!

Lunch: de kant en klare versie van deze linzensalade met geitenkaas kocht ik vroeger vaak. Tegenwoordig maak ik ‘m lekker zelf. Veel voordeliger en zo kun je hem helemaal aanpassen aan je eigen smaak. Dit is ook een makkelijke lunch voor op het werk, je kunt ‘m thuis voorbereiden en meenemen naar je werk.

Diner: makkelijk te maken en snel op tafel: gevulde courgette. Dit is ook een recept waarin je heel makkelijk restjes kunt verwerken. Je kunt er vrijwel alle soorten groenten in verwerken, maar ook restjes kaas vinden makkelijk hun weg in dit recept.

Woensdag

Avocado salade met tomaat en feta

Ontbijt: dit voedzame ontbijtje met gepureerde cashewnoten en havermout is een echt vullertje. Hiermee hou je het tot de lunch wel vol. Je moet wel de avond van tevoren de cashewnoten alvast laten weken, maar de volgende ochtend ben je vlot klaar met dit lekkere ontbijt.

Lunch: deze avocad0-salade met feta en tomaat wordt altijd goed bezocht op mijn blog. Snap ik wel, want hij is lekker snel klaar te maken en hij zit bomvol voedzame ingredienten.

Diner: woensdag = sportdag voor mij! En op sportdagen is pasta altijd een goed idee. Maak deze pasta met tomaten-courgette saus eens. In het oorspronkelijke recept gebruik ik ook wat rauwe ham, maar die kun je prima weglaten of vervangen door bijvoorbeeld vegetarische spekreepjes voor een extra bite.

Donderdag

Regenboogwrap

Ontbijt: cottage cheese zit bomvol eiwitten. Samen met een handje noten en wat vers fruit zet je in een handomdraai een voedzaam kommetje lekkers op tafel. Check het recept hier.

Lunch: als je de bietjes thuis alvast raspt, kun je deze regenboogwraps op je werk snel in elkaar draaien. De wraps vul je met hummus, sla, geraspte biet en meer lekkers. Een lichte lunch bomvol goeds!

Diner: chili, maar dan ‘sin carne’. Deze vegetarische chili zit bomvol lekkere dingen, waardoor je het vlees helemaal niet mist. Zoete aardappel, bonen, allerlei lekkere groenten… En natuurlijk een flinke kwak homemade guacamole en tortillachips erbij. Wat een feestje!

Vrijdag

Plaattaart met bietjes en brie

Ontbijt: mug cakes zijn volgens mij een beetje ‘uit’ maar ik maak ze nog steeds af en toe. Deze carrot mug cake is een van mijn favorieten. Lekker kruidig en je hebt meteen (een kleine portie) groenten binnen.

Lunch: we sluiten de werkweek af met een zalige tosti met mozzarella en pesto! Op de meeste kantoren staat wel een tosti-apparaat, en hoewel je deze tosti het beste in de pan kunt bakken zodat je een krokant parmezaanlaagje aan de buitenkant krijgt, kun je de tosti ook prima in een tosti-apparaat maken.

Diner: het is weekend dus we gaan voor een lekker makkelijk diner! Een plaattaart met bietjes en brie. Een hele smakelijke combinatie van smaken is dit! Ik ben gek op plaattaarten want je kunt er alle kanten mee op en ze zijn erg makkelijk te maken. Je schuift ze de oven in en je hebt er geen omkijken meer naar…

Zaterdag

Omelet met pesto, feta en parmezaan

Ontbijt: neem voor deze ochtend eens een kijkje bij mijn vele smoothie bowl recepten. Met zo’n flinke kom gepureerd fruit met lekkere toppings begin je je weekend wel heel goed!

Lunch: na dat koude ontbijtje is een warme lunch extra lekker. Maak eens een omelet met feta en pesto. Erg lekker hartig door de feta en hij vult goed.

Diner: lekker roeren… Tip: neem er een glaasje wijn bij, dan wordt het roeren een stukje minder erg ;-) Deze risotto met paddenstoelen is het roeren trouwens wel waard hoor, hij is heerlijk!

Zondag

American pancakes

Ontbijt: lekker uitslapen en daarna rustig aan een uitgebreid ontbijt maken, dat is voor mij het perfecte begin van de zondag! En hoe blij word je van een heerlijk bordje American pancakes? Erg lekker met een klontje boter en wat stroop erop…

Lunch: ter compensatie van het uitgebreide ontbijt gaan we voor een wat lichtere lunch: salade met tomaat, mozarella en avocado.

Diner: maak vanavond eens een quiche! Die kun je al van te voren klaarmaken, kun je hem wanneer je trek begint te krijgen, in de oven schuiven. Deze spanakopita oftewel quiche met spinazie en feta, is zo lekker! Je kent de combinatie vast als je wel eens op vakantie bent geweest in Griekenland of Turkije. Zalig!

Zo, met deze recepten kom je hopelijk de Week zonder Vlees wel door. Veel plezier en eet smakelijk!

Vorige recept Volgende recept

Ook leuk voor jou:

Laat een reactie achter

Reactie achterlaten