tips & trucs

Asperges – bewaren, bereiden en recepten met asperges

Asperges met gerookte zalm en ei

Zoals jullie aan het begin van het jaar hebben kunnen lezen, is een van mijn goede voornemens om dit jaar meer groenten te eten. Niet dat ik weinig groenten eet (al mag het gerust wat meer), maar ik maak me er vaak wel een beetje makkelijk van af met het bereiden ervan. Daarom wil ik me dit jaar wat meer verdiepen in groenten. En die bevindingen deel ik natuurlijk graag met jullie. Vorige week zette ik andijvie in de spotlight, vandaag is het de beurt aan de volgende groente in het alfabet: de asperge. Hoe kun je asperges het beste bewaren en bereiden, en natuurlijk krijgen jullie er ook tips voor lekkere recepten bij.

Asperges

Witte asperges worden in het voorjaar geplukt en zijn vooral van april t/m juni te verkrijgen, de groene variant vind je ze het hele jaar door in de supermarkt.

Welke soort?

Er zijn twee soorten asperges te onderscheiden: de witte en de groene. Vooral de witte variant krijgt ieder jaar weer veel aandacht. Mensen raken door het dolle als ‘het witte goud’ weer vers te verkrijgen is. Hoewel ik de witte variant erg lekker vind, gaat mijn voorkeur toch uit naar zijn groene broertje. Nét even wat frisser, pittiger en steviger vind ik. En een stuk veelzijdiger dan de witte (vind ik dan). De groene asperges worden pas geoogst als deze 25 centimeter boven de grond staan, terwijl de witte variant nooit het daglicht te zien krijgt. Vandaar het verschil in kleur én in smaak.  Er bestaat overigens ook nog een paarse variant, prachtig in salades!

Bewaren & Bereiden

Kies bij het kopen voor asperges die er mooi glad en stevig uitzien. Je kunt ze na aankoop een paar dagen bewaren in de groentelade van je koelkast, maar eet ze zo vers mogelijk.

Groene asperges hoef je niet te schillen maar snijd wel altijd de onderkant eraf voordat je ze gaat bereiden. Witte asperges moet je wel even schillen. Snijd eerst de ‘houtige’ onderkant van de groente af en gebruik daarna een dunschiller om ze vanaf een paar centimeter onder het kopje, schoon te maken. Doe dit zorgvuldig want de schil is echt niet lekker!

Groene asperges hoef je maar heel kort te koken: 3 – 6 minuten. De witte variant kook je ook zo lang, maar laat je nog een kwartiertje doorwarmen in het kookwater. Je kunt de groente ook roerbakken (ca 5 minuten).

Asperges gezond?

Ja! De voordelen volgens gezondheidsnet.nl: deze stengelgroente is rijk aan het aminozuur asparagine (goed voor de nieren). Ook heeft asparagine een positief effect op leverstoornissen, chronische reuma en jicht. Daarnaast bevat deze groente ook nog eens magnesium, kalium, zink, fosfor en vitamines als B1, B2, B6 en C. Gezonde jongens dus!

Recepten met asperges

Vegetarische plaattaart

Asperges zijn super veelzijdig. Een paar ideetjes:

Bekijk hier al mijn recepten met asperge

Vorige recept Volgende recept

Ook leuk voor jou:

Laat een reactie achter

Reactie achterlaten