tips & trucs

Aubergine – bewaren, bereiden en recepten met aubergines

Ovenschotel met aubergine

Zoals jullie aan het begin van het jaar hebben kunnen lezen, is een van mijn goede voornemens om dit jaar meer groenten te eten. Niet dat ik weinig groenten eet (al mag het gerust wat meer), maar ik maak me er vaak wel een beetje makkelijk van af met het bereiden ervan. Daarom wil ik me dit jaar wat meer verdiepen in groenten. En die bevindingen deel ik natuurlijk graag met jullie. Ik schreef al eerder over andijvie en asperges en nu gaan we naar de volgende groente in het alfabet: aubergine.

Aubergine

De aubergine komt oorspronkelijk uit India. In de keuken gebruiken wij hem voor verschillende gerechten zoals baba ganoush, moussaka en ratatouille.

Welke soort?

Er zijn verschillende soorten aubergines. In Nederland kennen we vooral de grote, donkerpaarse variant. De groente komt ook voor in een kleine ronde vorm (Westerse aubergine). Meer bijzonder zijn Thaise aubergines, die zien eruit als kleine groene bolletjes. Er bestaan ook witte aubergines.

Bewaren & Bereiden

Aubergine kan slecht tegen kou, dus bewaar hem absoluut niet in de koelkast. Je kunt aubergines ongeveer een week bewaren op een donkere plaats.

Je kunt deze groente op verschillende manieren bereiden, maar de stevige groente leent zich het beste als toevoeging in ovenschotels als moussaka. Je kunt aubergines daarnaast ook bakken, grillen of roosteren in de oven.

Restje aubergine over?

Als je voor een gerecht niet de hele groente nodig hebt, blijf je met een restje zitten. Weggooien is zonde, dus doe dat zeker niet! Van de restjes kun je plakken snijden en deze grillen. Lekker op een tosti of panini met kaas. Mocht je de dag erna een curry gaan eten of pastasaus gaan maken, dan is er grote kans dat je deze groente (in blokjes gesneden) erin kan verwerken. Aubergine is vrij neutraal van smaak dus je kunt hem prima combineren in dit soort gerechten.

Aubergine gezond?

Ja, zeker! De vruchtgroente is een goede bron van nasunin (een anti-oxidant), chlorogeenzuur, vezels, vitamines C, B en A en mineralen.

Let wel goed op met de bereiding, deze groente ‘zuigt’ namelijk heel snel olie op als je hem bakt. Niet zo gezond natuurlijk. Je kunt dit voorkomen door de groente eerst in blokjes of plakjes te snijden en hem daarna in een vergiet te doen. Bestrooi met zout en laat een half uurtje staan. Spoel de blokjes/plakjes goed af met water en dep droog met keukenpapier.

Recepten met aubergine

Ik gebruik aubergines bijna nooit in recepten van mijn eigen blog. Maar, mijn collega-bloggers koken er gelukkig wél graag mee. Een paar tips:

Vorige recept Volgende recept

Ook leuk voor jou:

1 Comment

  • Reply Betty

    Hi Sandra,

    wat leuk om de baba ganoush hier voorbij te zien komen!
    Het is ook een van mijn favorieten om mee te dippen of lekker te grillen in de oven.
    Laat die zomer maar komen! Succes!

    22 mei 2016 at 11:02
  • Reactie achterlaten