tips & trucs

Boerenkool – bewaren, bereiden en recepten met boerenkool

Zoals jullie aan het begin van het jaar hebben kunnen lezen, is een van mijn goede voornemens om dit jaar meer groenten te eten. Niet dat ik weinig groenten eet (al mag het gerust wat meer), maar ik maak me er vaak wel een beetje makkelijk van af met het bereiden ervan. Daarom wil ik me dit jaar wat meer verdiepen in groenten. En die bevindingen deel ik natuurlijk graag met jullie. Ik schreef al eerder over o.a. avocado en bloemkool. Vandaag gaan we naar de volgende groente in het alfabet: boerenkool.

Boerenkool

De boerenkool is wat mij betreft dé ultieme Nederlandse groente. Zeker in de winter komt deze gezonde jongen vaak op de Hollandse tafel terecht, vaak in de vorm van een stamppot. Maar de groente is veelzijdiger dan dat. Zo kun je een handje toevoegen in je smoothie, of er chips van maken! Of verwerk hem in een lekkere ovenschotel met aardappelpuree.

Het gezegde luidt dat boerenkool lekkerder smaakt als de vorst erover is gegaan. Hierdoor wordt zetmeel in de groente omgezet in suikers, waardoor de groente minder bitter smaakt. Echt onderzoek is hier bij mijn weten niet naar gedaan, maar het is sowieso een feit dat een boerenkoolstamppot lekkerder smaakt in de winter, toch?

Kopen, Bewaren & Bereiden

Omdat het schoonmaken van boerenkool best een werkje is, is het aantrekkelijk om voorgesneden boerenkool te kopen. Deze is bij de supermarkt verkrijgbaar.

Wel zelf je kool schoonmaken? Kies voor kool met mooie, heldergroene bladeren. Snijd de bladeren van de kool, evenals de stengels en alle taaie en dikke stelen. Lelijke bladeren verwijder je uiteraard ook.

Wil je boerenkool koken voor stamppot? Houdt dan een kooktijd van ca 20 minuten aan. Je kunt de kool ook ook 15 minuten roerbakken, of 25 minuten smoren of stomen.

Boerenkool gezond?

Absoluut! Zo lees je op isditgezond.nl dat er veel anti-oxidanten in boerenkool zitten. Daarnaast zit deze kool bomvol vitamine K, C en A. Een portie boerenkool geeft dan ook een boost aan je immuunsysteem. Daarnaast vind je in boerenkool ook nog kalium, ijzer, magnesium en fosfor. En last but not least: de vezels in de kool zijn goed voor je spijsvertering.

Recepten met boerenkool

Eerlijk gezegd komt deze groente bij ons thuis niet heel vaak op tafel. Ik ben dol op stamppot maar eerlijk gezegd kies ik dan liever voor een zuurkool-, witlof- of spinaziestamppotje. En mijn poging tot een smoothie met boerenkool was ook geen succes! Gelukkig hebben mijn collega-bloggers wel lekkere recepten met boerenkool online staan! Een paar ideetjes:

Vorige recept Volgende recept

Ook leuk voor jou:

Laat een reactie achter

Reactie achterlaten