tips & trucs

Boontjes – bewaren, bereiden en recepten met boontjes

Zoals jullie aan het begin van het jaar hebben kunnen lezen, is een van mijn goede voornemens om dit jaar meer groenten te eten. Niet dat ik weinig groenten eet (al mag het gerust wat meer), maar ik maak me er vaak wel een beetje makkelijk van af met het bereiden ervan. Daarom wil ik me dit jaar wat meer verdiepen in groenten. En die bevindingen deel ik natuurlijk graag met jullie. Ik schreef al eerder over o.a. bloemkool en boerenkool. Vandaag gaan we naar de volgende groente in het alfabet: boontjes.

Boontjes

Boontjes komen bij ons heel vaak op tafel. Vooral doperwten en sugar snaps vind ik erg lekker. Maar ook peultjes, haricots verts en sperziebonen staan regelmatig op het menu.

Kopen, Bewaren & Bereiden

Kies boontjes die er mooi heldergroen uitzien en geen bruine plekjes hebben. Bewaar ze na aankoop op een koele plek, zoals in de groentelade van de koelkast. Na aankoop zijn de boontjes een paar dagen houdbaar.

Wanneer je peultjes, snijbonen, haricots verts of sperziebonen gaat bereiden, verwijder dan de steelaanzet en trek (vooral bij peulen en sperziebonen) de ‘ruggengraat’ (dat stugge stukje draad) zoveel mogelijk mee. Bij sugar snaps is dit meestal niet nodig.

Doperwten worden al gedopt verkocht, daar hoef je niets meer mee te doen. Tuinbonen kun je eventueel ‘dubbel doppen’ als je niet zo van de bittere smaak houdt. Knijp in dit geval de boontjes na 2 minuten koken (even afspoelen met koud water) uit het grijzige schilletje.

Boontjes zijn het lekkerste als ze nog een beetje knapperig zijn, als je ze gaat koken houdt dan de volgende tijden aan:

  • Sugar snaps en peultjes: 3 – 5 minuten
  • Haricots verts en tuinbonen: 4 – 6 minuten
  • Doperwten: 4 – 8 minuten
  • Sperziebonen en snijbonen: 10 – 15 minuten

Peultjes en sugar snaps kun je ook prima roerbakken.

Boontjes gezond?

Absoluut! Ze bevatten veel vezels, weinig calorieën en belangrijke voedingsstoffen. Sperziebonen bevatten vitaminen A, B1, B2, B3, B6 en B11 en daarnaast ook nog eens een berg mineralen. En eigenlijk geldt voor alle soorten dat ze ontzettend gezond zijn. Lekker vaak op tafel toveren dus!

Recepten met boontjes

Boontjes zijn zo ontzettend veelzijdig! Twee van mijn eigen favorieten zijn:

Vorige recept Volgende recept

Ook leuk voor jou:

1 Comment

  • Reply Eef

    Leuk artikel weer. Ik vind die ode aan… echt interessant :) Boontjes zelf zet ik ook vaak op tafel en net zoals jij sugarsnaps (meestal bij Aziatisch eten), sperziebonen maar snijbonen bijvoorbeeld bijna niet… misschien weer eens doen :D

    7 juni 2016 at 19:46
  • Reactie achterlaten