tips & trucs

Broccoli – bewaren, bereiden en recepten met broccoli en bimi

Zoals jullie aan het begin van het jaar hebben kunnen lezen, is een van mijn goede voornemens om dit jaar meer groenten te eten. Niet dat ik weinig groenten eet (al mag het gerust wat meer), maar ik maak me er vaak wel een beetje makkelijk van af met het bereiden ervan. Daarom wil ik me dit jaar wat meer verdiepen in groenten. En die bevindingen deel ik natuurlijk graag met jullie. Ik schreef al eerder over o.a. boerenkool en boontjes. Vandaag gaan we naar de volgende groente in het alfabet: broccoli.

Broccoli

Broccoli komt oorspronkelijk uit Zuid-Italië en wordt dan ook in veel Italiaanse gerechten gebruikt. Zelf eet ik hem graag in pasta, lekker in combinatie met zalm! Hij doet het echter ook heel goed in Oosterse recepten. Zo vind ik het heel lekker om hem te roerbakken met biefstuk, jum!

Naast de gewone soort bestaat er ook een ‘baby-variant’: bimi. Dit is een kruising tussen broccoli en kailan. Hij lijkt veel op broccoli maar de stengel is langer en dunner en de smaak is ook anders, wat milder. De smaak van bimi wordt vaak wel omschreven als asperge-achtig.

Kopen, Bewaren & Bereiden

De kool moet gaaf en mooi donkergroen zijn. Als hij geel begint te worden, kun je hem beter laten liggen. Bij bimi is het belangrijk dat de stengels niet te houtig zijn.

In de groentelade van je koelkast blijven beide koolsoorten ongeveer een week goed. Voor je de groente gaat bereiden was je deze in ruim koud water. Snijd eventuele gele plekken weg. Verwijder de buitenste bladeren en schil de steel van de broccoli als je die mee gaat koken. Snijd bij bimi het onderkantje van de steel eraf.

Je kunt deze groenten op veel manieren bereiden:

  • Koken: ca 3 minuten
  • Roerbakken: ca 5 minuten (bimi een minuut korter)
  • Smoren: ca 6 minuten (bimi een minuut korter)
  • Stomen: ca 6 minuten (bimi 2 minuten korter)

Broccoli gezond?

Absoluut! Volgens ahealthylife.nl bevat deze supergroente natuurlijke anti-oxidanten. Er zit veel vitamine A, C en E in. Daarnaast beschermt het je lichaam tegen allerlei naars: kanker, hart- en vaatziekten, een hoog cholesterol, artrose… En dankzij de aanwezigheid van vitamine K en calcium is het ook goed voor sterke botten. Meer dan genoeg redenen om deze groene superfoods regelmatig op tafel te zetten.

Recepten met broccoli

Het aantal recepten met broccoli op mijn blog is bedroevend laag: welgeteld één! Tijd om daar wat aan te doen… Gelukkig hebben mijn collega-bloggers ook genoeg lekkere recepten online staan. Een paar ideeën:

Vorige recept Volgende recept

Ook leuk voor jou:

2 Comments

  • Reply Sandra

    Broccoli heerlijk maar bimi ook! En variëren heel belangrijk! Buiten gezond eten.

    21 februari 2018 at 10:56
  • Reply Anne-Marie

    Ik vind broccoli eigenlijk alleen maar lekker als het is roergebakken. Bimi heb ik nog niet geprobeerd.

    13 juni 2016 at 14:25
  • Reactie achterlaten