tips & trucs

Champignons – bewaren, bereiden en recepten met champignons

Champignonragout - pasteitje met paddenstoelen

Zoals jullie aan het begin van het jaar hebben kunnen lezen, is een van mijn goede voornemens om dit jaar meer groenten te eten. Niet dat ik weinig groenten eet (al mag het gerust wat meer), maar ik maak me er vaak wel een beetje makkelijk van af met het bereiden ervan. Daarom wil ik me dit jaar wat meer verdiepen in groenten. En die bevindingen deel ik natuurlijk graag met jullie. Ik schreef al eerder over o.a. boontjes en broccoli. Vandaag gaan we naar de volgende groente in het alfabet: champignons

Champignons

Yes, ik keek al eventjes uit naar deze editie van ‘Ode aan…’ want champignons behoren tot mijn favoriete groenten! Vroeger moest ik er niets van hebben, maar nu… Volgens Albert Heijn eten Nederlanders gemiddeld 1,2 kg champignons per jaar, maar daar zit ik zeker boven! Er gaan bij ons heel wat doosjes doorheen. Door een omelet, in een roerbakschotel, als voorgerechtje op toast, door de pasta of in een hartige taart… Ik krijg er nooit genoeg van. Helemaal niet erg, want ze zijn ontzettend gezond!

Kopen, Bewaren & Bereiden

Flammkuchen met bacon en champignons

Flammkuchen

Als je champignons of andere paddenstoelen koopt, moeten ze er mooi stevig uitzien, zonder lelijke plekjes. Eet ze het liefst zo snel mogelijk op want ze zijn niet zo heel lang houdbaar.

Pas op bij het schoonmaken van paddenstoelen: ze worden slap als je ze met water schoonmaakt. Het is daarom aan te raden om een speciaal champignonborsteltje te kopen (te koop bij kookwinkels of online). Heb je deze niet? Dan kun je ook een keukenpapiertje vochtig maken en ze daarmee schoonmaken.

Champignons kun je het beste roerbakken. Doe dit kort en op een hoog vuur, ongeveer 2-4 minuten. Goed om te weten: je mag champignons niet rauw eten omdat er veel bacteriën op zitten.

Champignons gezond?

Absoluut! Zo vind je op preventievegezondheidszorg.com terug dat champignons vitamine B2 en vitamine B3 bevatten. Deze vitamines helpen je om meer energie uit je voeding te halen. Naast vitaminen bevatten ze foliumzuur, mineralen zoals kalium en fosfor, vezels en koper. Daarnaast zitten er weinig calorieën in, maar wel relatief veel eiwit en vezels. Hartstikke gezond dus!

Recepten met champignons

Champignonsaus

Ik heb een hele berg aan recepten met champignons online staan, dus ik maakte een selectie van mijn favorieten:

Vorige recept Volgende recept

Ook leuk voor jou:

2 Comments

  • Reply Laura Peffer

    Super leuk stukje, wij zijn een van de grootste champignonkwekers van Nederland en vinden het erg leuk om dit soort blogs terug te lezen! Kom een keer een bakje vers halen als je in de buurt bent!

    Gr. Laseta Mushrooms BV te Ammerzoden.

    2 augustus 2016 at 11:25
  • Reply Danielle

    Leuke ode aan de champignon! Ik vind zelf champignons erg lekker dus wij eten ze dan ook geregeld!

    29 juni 2016 at 06:39
  • Reactie achterlaten