tips & trucs

Courgette – bewaren, bereiden en recepten met courgette

Zoals jullie aan het begin van het jaar hebben kunnen lezen, is een van mijn goede voornemens om dit jaar meer groenten te eten. Niet dat ik weinig groenten eet (al mag het gerust wat meer), maar ik maak me er vaak wel een beetje makkelijk van af met het bereiden ervan. Daarom wil ik me dit jaar wat meer verdiepen in groenten. En die bevindingen deel ik natuurlijk graag met jullie. Ik schreef al eerder over o.a. broccoli en champignons. Vandaag gaan we naar de volgende groente in het alfabet: courgette.

Courgette

Aangezien zowel mijn ouders als schoonouders een moestuin hebben, komt er in de zomer regelmatig verse groente onze kant op. Heel vaak zit daar ook courgette bij, want in onze Hollandse grond is deze erg makkelijk te kweken. Ik ben dan ook noodgedwongen redelijk creatief geworden in het verwerken van courgette! Er soep van maken is altijd handig, maar ook gevuld uit de oven (met kip & kaas bijvoorbeeld) komen ze hier dan ook regelmatig op tafel.

Wist je trouwens dat je de bloemen van de courgetteplant ook kunt eten? Je kunt deze eventueel vullen en dan frituren.

Kopen, Bewaren & Bereiden

Let er bij het kopen op dat je kiest voor een mooi stevige courgette. De schil moet onbeschadigd zijn en het ‘steeltje’ moet er nog aanzitten. Kies het liefst voor kleine exemplaren. Hoe kleiner, hoe minder waterig en hoe meer smaak.

Je kunt courgettes buiten de koelkast bewaren, bij voorkeur op een koele donkere plaats. Ze blijven dan ongeveer een week goed. Als je ze wilt bereiden hoef je ze alleen maar even af te wassen. Schillen kan, maar het is absoluut niet nodig.

Je kunt qua bereiding alle kanten op met deze veelzijdige groente:

  • Bakken/grillen: 5-7 minuten
  • Roerbakken: 4 minuten
  • Roosteren in de oven: 15 minuten voor dikke plakken of gevulde courgettes (180 graden)

Tip: deze groente neemt (net als aubergine) veel olie op tijdens het bakken. Gebruik dus niet teveel olie als je deze groente gaat bakken.

Courgettes gezond?

Yes! Op dokterdokter.nl lees je dat courgette bomvol vezels en mineralen zit. Ze zijn rijk aan kalium, magnesium, vitamine B1 en vitamine B9. Hierdoor hebben ze een bloeddrukverlagend effect en helpen ze bij de preventie van hart- en vaatziekten. Vitamine B9 is foliumzuur, waardoor het een ideale groente is om te eten als je zwanger bent of wilt worden.

Recepten met courgette

Het mag geen verrassing zijn dat ik flink wat recepten met courgette op mijn blog heb staan. Een paar favorieten:

Previous Post Next Post

Ook leuk voor jou:

Laat een reactie achter

Reactie achterlaten