Volg culi-sandra.nl op:

Knolselderij – bewaren, bereiden en recepten met knolselderij

Zoals jullie aan het begin van het jaar hebben kunnen lezen, is een van mijn goede voornemens om dit jaar meer groenten te eten. Niet dat ik weinig groenten eet (al mag het gerust wat meer), maar ik maak me er vaak wel een beetje makkelijk van af met het bereiden ervan. Daarom wil ik me dit jaar wat meer verdiepen in groenten. En die bevindingen deel ik natuurlijk graag met jullie. Ik schreef al eerder over o.a. champignons en courgette. Vandaag gaan we naar de volgende groente in het alfabet: knolselderij.

Knolselderij

Deze stevige knolgroente heeft een lekkere aardse smaak. Hij doet het dan ook vooral goed in de herfst en winter. Dat komt goed uit, want vanaf september is deze knol verkrijgbaar van Hollandse teelt. Knolselderij combineert goed met andere najaars- of wintergroenten zoals pompoen, winterpeen, pastinaak en aardappels. Je kunt deze knolgroente verwerken in bijvoorbeeld soepen (erwtensoep!) Je kunt hem natuurlijk ook op zichzelf eten. Maak er bijvoorbeeld frietjes van, of puree. Zelfs rauw in een salade is deze groente erg lekker!

Kopen, Bewaren & Bereiden

Kies voor een mooi stevige, zware knol. Zit er nog blad aan? Dan moet dit mooi groen zijn. Je kunt een knolselderij het beste op een droge en donkere plaats bewaren. Dan blijft hij meerdere weken goed. Je kunt hem ook invriezen: schil de knol, snijd in stukjes en blancheer deze vijf minuten. Vries ze daarna in.

Je kunt deze knolgroente op verschillende manieren bereiden:

  • Rauw (geraspt, lekker in salades)
  • Koken (ca 15 minuten, tip: voeg wat azijn of citroensap toe aan het water, dit gaat verkleuring tegen)
  • Stoven (ca 30 minuten)
  • In de oven (200 graden, 20-40 minuten)

Knolselderij gezond?

Zeker! Volgens vullenofvoeden.nl is knolselderij heel gezond. Zo is de knol een bron van vitamine C, goed voor je weerstand. Ook bevat deze knol kalium: goed voor je bloeddruk. De Vitamine K in de knol is weer goed voor stevige botten. Knolselderij is daarnaast relatief rijk aan eiwitten en voedingsvezels. Die zijn belangrijk voor de stoelgang en de opname van andere voedingsstoffen.

Recepten met knolselderij

Ik moet eerlijk toegeven dat ik deze groente nog niet zo vaak eet, er staan dan ook weinig recepten met knolselderij op mijn blog. Gelukkig koken mijn collega-bloggers er wel regelmatig mee! Een paar lekkere recepten:

Bericht delen
Leave a comment
Vorig artikel Volgend artikel

Ook leuk voor jou...

2 reacties

  • Reply Anne-Marie

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik knolselderij alleen maar eet in de erwtensoep. Vind de smaak ook best wel overheersend. Ik varieer ook echt te weinig met groente….

    5 juli 2016 at 15:10
  • Reply Marijke

    Wat leuk dit! Ik heb nog nooit knolselderij gegeten. Goed idee om wat meer te variëren met groente. Doe ik ook te weinig.

    4 juli 2016 at 19:40
  • Laat een reactie achter

    Volg Culi-Sandra op Facebook