tips & trucs

Paprika – bewaren, bereiden en recepten met paprika

Paprika uit de oven met spinazie

Zoals jullie aan het begin van het jaar hebben kunnen lezen, is een van mijn goede voornemens om dit jaar meer groenten te eten. Niet dat ik weinig groenten eet (al mag het gerust wat meer), maar ik maak me er vaak wel een beetje makkelijk van af met het bereiden ervan. Daarom wil ik me dit jaar wat meer verdiepen in groenten. En die bevindingen deel ik natuurlijk graag met jullie. Ik schreef al eerder over o.a. kool en mais. Vandaag gaan we naar de volgende groente in het alfabet: paprika.

Paprika

Ik keek al eventjes uit naar deze editie van ‘Ode aan…’ want paprika is by far één van mijn favoriete groenten. Ze komen hier dan ook bijna wekelijks op tafel: in wraps (met biefstuk, ui, guacamole en zure room, mijn favoriete gerecht), maar ook uit de oven, gevuld met een lekker gehaktmengsel of couscous. En niet te vergeten op pizza, in quiches en als soep. Je begrijpt het: ik hou van paprika!

Paprika’s kun je in iedere supermarkt kopen, los of als ‘stoplicht’ worden ze vaak verkocht (een gele, groene en rode bij elkaar). De groene variant smaakt een beetje bitter en kruidig, de gele en rode zijn zoeter. Daarnaast bestaat er ook nog een oranje variant die je wat minder vaak ziet. Deze zie je overigens wel regelmatig in ‘snackformaat’ te koop staan, een lekker en supergezond tussendoortje! Als laatste bestaat er ook nog de puntpaprika, een zoete en langwerpige versie.

Kopen, Bewaren & Bereiden

Kies een exemplaar dat er mooi stevig en glanzend uitziet. De schil moet er egaal uitzien, zonder plekjes. Bewaar de paprika koel, maar niet in de koelkast. Je kunt ze ongeveer tot een week na aankoop bewaren.

Als je de groente gaat bereiden, moet je deze eerst even wassen. Snijd daarna de bovenkant eraf en verwijder de zaadlijsten en pitjes. Vervolgens kun je hem in reepjes of blokjes snijden.

Je kunt paprika ook heel goed rauw eten. Lekker, in reepjes gesneden. Je kunt ze zó eten maar ook met een lekker dipsausje van yoghurt, mayonaise en kruiden. Lekker als tussendoortje en een goede manier om richting de 250 gram aanbevolen groenten per dag te komen.

Bereidingtijden:

  • Grillen: 3-5 minuten
  • Roerbakken: 5-7 minuten
  • Stoven: 10 minuten

Paprika gezond?

Absoluut! Zo lees je op de website van het Voedingscentrum dat paprika net als de meeste andere groenten weinig calorieën bevat maar wel veel vezels. De groente bevat veel vitamine C (de rode versie twee keer zoveel als de groene!)

Recepten met paprika

Puntpaprika met geitenkaas en walnoten

Omdat ik zo gek ben op deze groente staan er al heel veel recepten met paprika online. Een paar van mijn favorieten:

Vorige recept Volgende recept

Ook leuk voor jou:

Laat een reactie achter

Reactie achterlaten