tips & trucs

Rabarber – bewaren, bereiden en recepten met rabarber

Rabarbertaart met custard

Zoals jullie aan het begin van het jaar hebben kunnen lezen, is een van mijn goede voornemens om dit jaar meer groenten te eten. Niet dat ik weinig groenten eet (al mag het gerust wat meer), maar ik maak me er vaak wel een beetje makkelijk van af met het bereiden ervan. Daarom wil ik me dit jaar wat meer verdiepen in groenten. En die bevindingen deel ik natuurlijk graag met jullie. Ik schreef al eerder over o.a. pompoen en prei. Vandaag gaan we naar de volgende groente in het alfabet: rabarber.

Rabarber

Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze prachtig roze groente helemaal niet zo vaak eet. Terwijl ik het friszure van rabarber wel heel lekker vindt. Lekker als bijgerecht bijvoorbeeld, in de vorm van compote. De smaak van rabarber past goed bij die van varkensvlees.

Omdat deze groente wat zoetig smaakt kun je hem ook heel goed combineren met fruitsoorten. Lekker om jam van te maken, maar rabarber smaakt ook erg goed in toetjes en zoete baksels. De smaak combineert goed met die van vanille, aardbei en sinaasappel.

Kopen, Bewaren & Bereiden

Koop stengels die er mooi gaaf uitzien. De stengels moeten stevig zijn. De bladeren zijn niet eetbaar dus het is niet erg als die er niet zo mooi uitzien. Bewaar de groente na aankoop het liefste in de koelkast, gewikkeld in een vochtige doek. Zo blijft de groente zo’n drie dagen goed. Langer bewaren? Snijd de rabarber dan in stukjes en vries ze (ongekookt) in.

Snijd als je de groente gaat bereiden, de onderkant en de bladeren eraf. Was de stelen goed en snijd ze in stukjes. Soms zitten er wat draden aan de stelen, die kun je het beste even verwijderen met een mesje.

Bereidingstijden:

  • Koken: 10-15 minuten
  • Oven: 20 minuten op 190 graden

Rabarber gezond?

Ja, volgens margriet.nl wel, maar eet het wel met mate. Rabarber bevat veel vitamines en mineralen. Zo bevat de groente magnesium, kalium, calcium, B-vitamines en vitamine C en K. Ook is rabarber een goede bron van vezels. De groente heeft een ontstekingsremmende werking. Je mag deze de groente niet te vaak eten vanwege het oxaalzuur dat het bevat. Dit zuur vermindert de opname van calcium in je lichaam.

Ook wordt – omdat de groente van zichzelf vrij zuur is – vaak redelijk wat suiker gebruikt bij de bereiding ervan. Ook niet zo bevorderlijk voor je gezondheid natuurlijk.

Recepten met rabarber

Rabarberlikeur met frambozen en kardemom

Ik heb pas twee recepten met rabarber op mijn blog staan! Goed voornemen: daar ga ik iets aan doen! Gelukkig hebben mijn collega-bloggers wel lekkere recepten online staan. Wat dacht je bijvoorbeeld van;

Vorige recept Volgende recept

Ook leuk voor jou:

Laat een reactie achter

Reactie achterlaten