tips & trucs

Rode biet – bewaren, bereiden en recepten met bietjes

Smoothie met rode biet en banaan

Zoals jullie aan het begin van het jaar hebben kunnen lezen, is een van mijn goede voornemens om dit jaar meer groenten te eten. Niet dat ik weinig groenten eet (al mag het gerust wat meer), maar ik maak me er vaak wel een beetje makkelijk van af met het bereiden ervan. Daarom wil ik me dit jaar wat meer verdiepen in groenten. En die bevindingen deel ik natuurlijk graag met jullie. Ik schreef al eerder over o.a. prei en rabarber. Vandaag gaan we naar de volgende groente in het alfabet: rode biet.

Rode biet

Mijn ouders hadden vroeger (nog steeds trouwens) een flinke groententuin. Rode biet deed het goed op de eilandgrond, want we hadden er altijd een overschot aan. In mijn beleving aten we soms wel twee keer in de week bietjes. En tja, toen vond ik het op een gegeven moment niet zo lekker meer. Toen ik op mezelf ging wonen heb ik het dan ook heel erg lang niet gegeten. De laatste jaren gaat het echter steeds iets beter. Ik verwerk deze knolgroente nu vaak in sapjes en smoothies die ik vóór het hardlopen drink (want wist je dat rode biet er voor zorgt dat je zuurstofverbruik wordt verlaagt? Op die manier heb je dus een beter uithoudingsvermogen. Zo’n bietensapje is dus super voordat je gaat sporten!)

Wist je trouwens dat er twee soorten rode biet zijn? Je hebt zomer- en winterbietjes. Die laatste zijn groter, zomerbieten hebben meestal nog loof aan de knol zitten.

Kopen, Bewaren & Bereiden

Bietjes kun je zowel rauw als gekookt kopen. De gekookte versie is superhandig wanneer je een smoothie of sapje mee wilt maken, scheelt een hoop kooktijd! Koop je rauwe rode bieten dan moet je er op letten dat de bieten een mooie gave schil hebben en stevig aanvoelt. De steelaanzet dient er nog aan te zitten.

Borstel de rauwe bieten voor het koken goed af. Schil ze niet en laat de steelaanzet zitten. Na het koken kun je de schil er gemakkelijk afpellen. Wil je ze bewaren? Rode biet blijft in de koelkast tot wel twee weken goed, mits de wortels en stengels er nog aanzitten. Gekookte bietjes zijn ongeveer een week houdbaar (en na het openen van de verpakking nog ongeveer 2 dagen).

Bereidingstijden:

  • Koken: 30 minuten voor zomerbieten en een uur voor winterbieten
  • Smoren: 20 minuten
  • Stomen: 25-40 minuten

Rode biet gezond?

Jazeker, zo lees je op infonu.nl dat bietjes een gunstig effect hebben op een hoge bloeddruk. Er zitten tevens veel vezels, vitaminen en mineralen in. Rode biet is rijk aan foliumzuur en dus een goede keus als je zwanger bent of dit wilt worden. Ook zit er veel vitamine C en vitamine B in. Rode biet bevat ook veel ijzer, koper, kalium en magnesium. Lekker vaak op tafel zetten dus, rode bietjes!

Recepten met rode biet

Bietensoep met rode paprika

Ik heb vooral heel veel recepten met rode biet online staan waarin ik deze gezonde groente verwerk in sapjes en smoothies. Maar, ook een paar andere lekkere recepten staan online. Dit zijn mijn favorieten:

Vorige recept Volgende recept

Ook leuk voor jou:

1 Comment

  • Reply Eef

    Super leuk artikel weer! Zelf eet ik rode biet eigenlijk altijd met aardappelen en de welbekende speklap haha. Saai maar wel heerlijk zo op z’n tijd ;)

    29 augustus 2016 at 22:06
  • Reactie achterlaten