tips & trucs

Tomaten – bewaren, bereiden en recepten met tomaat

Paprika soep

Zoals jullie aan het begin van het jaar hebben kunnen lezen, is een van mijn goede voornemens om dit jaar meer groenten te eten. Niet dat ik weinig groenten eet (al mag het gerust wat meer), maar ik maak me er vaak wel een beetje makkelijk van af met het bereiden ervan. Daarom wil ik me dit jaar wat meer verdiepen in groenten. En die bevindingen deel ik natuurlijk graag met jullie. Ik schreef al eerder over o.a. spinazie en spruitjes. Vandaag gaan we naar de volgende groente in het alfabet: tomaten.

Tomaten – groenten of fruit?

Het is een lange en ingewikkelde discussie: is een tomaat nu groente of is het fruit? Taalkundig gezien is de tomaat het allebei, uit culinair oogpunt kun je het eerder als een groente zien. Tuinbouwkundig gezien is tomaat ook een groente, omdat het aan een kruidachtige plant groeit. Plantkundig gezien zijn tomaten juist weer vruchten. Kortom: behoorlijk ingewikkeld! Het meest juiste antwoord lijkt te zijn dat de tomaat een ‘vruchtgroente’ is. Laten we het daar maar op houden :-)

Eigenlijk maakt het ook niet uit: tomaten zijn lekker en gezond, en zijn in talloze varianten te vinden bij de supermarkt of groenteboer. Ze zijn heerlijk om zo uit het vuistje te eten, maar je kunt er ook alle kanten mee op in de keuken. Je maakt er sauzen mee, of soep bijvoorbeeld. Tomaten doen het ook vaak goed in salades of als topping: op bruschetta of een broodje kaas bijvoorbeeld.

Welke tomaat voor welk gerecht?

Omdat er zoveel verschillende soorten tomaten zijn, is het handig om even een overzichtje te hebben van een paar populaire soorten. Want de ene tomaat past heel goed in een salade terwijl een ander perfect is voor pastasaus:

Cherrytomaten – zoet en stevig. Heerlijk in salades maar je kunt er ook mee roerbakken.

Coeur de boeuf – zacht en zoet. Puur op zijn lekkerst, en door de decoratieve ribbels doet deze tomaat het goed als garnering.

Gewone tomaat – deze heeft niet persé een naam. Lekker om in plakjes te snijden en als garnering te gebruiken. Op een broodje gezond bijvoorbeeld.

Roma tomaat – een ‘vlezige’ tomaat die het heel goed doet in pastasaus en tomatensoep.

Romaatjes / snacktomaatjes – echte snacktomaatjes, heerlijk om als tussendoortje te eten. Ze smaken een beetje zoetig.

Tasty Tom – kruidige tomaatjes die het goed doen in salades. Je kunt ze ook goed bakken.

Trostomaat – een veelzijdige tomaat. Erg lekker in salades of op brood.

Vleestomaat – een stevige tomaat met een vrij neutrale smaak. Erg veelzijdig: geschikt voor sauzen, soep, om te vullen of in plakjes te snijden.

Kopen, Bewaren & Bereiden

Kies tomaten die er stevig en glad uitzien, zonder lelijke plekjes. Laat blekere tomaten liever liggen, ze moeten mooi rood van kleur zijn. Als de tomaat een beetje meegeeft als je er zachtjes op drukt, is hij rijp.

Bewaar tomaten liever niet in de koelkast, maar wel koel. Bewaar ze niet in de buurt van komkommer of aubergine, die scheiden een stofje af waardoor tomaten snel te rijp worden.

Tomaten zijn makkelijk te bereiden: je hoeft ze enkel even te wassen en het kroontje te verwijderen. Vervolgens kun je ze (niet met een glad met maar met een gekarteld mes) in blokjes of plakjes snijden, net wat je nodig hebt. Goed om te weten: de pitjes maken een gerecht waterig zonder dat ze veel smaak geven. Geen probleem in een tomatensoep, maar in bepaalde gerechten is het niet handig om de pitjes te laten zitten (een quiche wordt hierdoor bijvoorbeeld snel zompig).

Tomaten ontvellen? Klinkt als een ingewikkeld klusje maar het valt mee: Maak met een scherp mes een kruisje in de bolle kant van de tomaat en doe hem in een pan met kokend water. Zodra het velletje begint om te krullen doe je de tomaat over in koud water. Daarna kun je het vel er met een mesje aftrekken.

Bereidingstijden:

  • Koken: 10 minuten
  • Roerbakken: 3 minuten
  • Smoren: 15-20 minuten
  • Oven: 15 min op 200 graden

Tomaten gezond?

Ja! Zo lees je op dokterdokter.nl dat tomaten vol zitten met vitamine C, zink, calcium en ijzer. Ook de antioxidant lycopeen is aanwezig in de tomaat. Hoe roder de tomaten, hoe meer lycopeen ze bevatten. Bij verhitting komt meer lycopeen vrij. Het is dus nog gezonder om versgemaakte tomatensaus te eten dan rauwe tomaten!

Recepten met tomaten

Paprikasoep met tomaten

Ik heb ontzettend veel recepten met tomaat online staan, daarom een kleine greep uit mijn favorieten:

Vorige recept Volgende recept

Ook leuk voor jou:

Laat een reactie achter

Reactie achterlaten