tips & trucs

Venkel – bewaren, bereiden en recepten met venkel

Zoals jullie aan het begin van het jaar hebben kunnen lezen, is een van mijn goede voornemens om dit jaar meer groenten te eten. Niet dat ik weinig groenten eet (al mag het gerust wat meer), maar ik maak me er vaak wel een beetje makkelijk van af met het bereiden ervan. Daarom wil ik me dit jaar wat meer verdiepen in groenten. En die bevindingen deel ik natuurlijk graag met jullie. Ik schreef al eerder over o.a. spruiten en uien. Vandaag gaan we naar de volgende groente in het alfabet: venkel.

Venkel

Een bijzondere groente. De anijsachtige smaak is heel apart en je moet er van houden. Je kunt venkel eten als bijgerecht maar het ook in verschillende gerechten verwerken. Het combineert bijvoorbeeld goed met witvis. Je kunt er trouwens ook thee van maken: snijd simpelweg wat stukjes van een venkelknol af en overgiet deze met heet water.

Kopen, Bewaren & Bereiden

Kies voor een mooi stevige, gave knol zonder bruine plekjes. Het loof moet er frisgroen uitzien. Bewaar de venkelknol maximaal een week in de koelkast.

Snijd de onderkant van de knol weg, was de knol en snijd hem in parten. Eet je de venkel rauw? Dan kun je het beste ook het harde hart van de knol wegsnijden.

Bereidingstijden:

  • Koken: 10-15 minuten
  • Roerbakken: 2-8 minuten
  • Smoren: 8-10 minuten
  • Stomen: 20-25 minuten

Venkel gezond?

De groente bevat vitamine A, C, en B3, B6, B11, E en K. Daarnaast zit deze groente bomvol mineralen: fosfor, zink, koper, betacaroteen, luteïne, zeaxantine,  mangaan en selenium. De groente is goed voor je hart- en bloedvaten en helpt bij het creëren van sterke botten. Dankzij de vezels is deze groente daarnaast ook goed voor de stoelgang.

Recepten met venkel

Een paar lekkere recepten met venkel:

Vorige recept Volgende recept

Ook leuk voor jou:

Laat een reactie achter

Reactie achterlaten