reviews

Sandra proeft… RiceDream plantaardige melk

Chiapudding met RiceDream plantaardige melk

Melk, de witte motor. Toch? Ook ik ben – net als waarschijnlijk zo’n beetje deze hele generatie – opgegroeid met melk. Bij het ontbijt en bij de lunch (Schoolmelk!), we kregen trouw een glaasje van ‘de witte motor’ naast ons bordje met boterhammen. Maar, je hoort steeds vaker dat melk eigenlijk helemaal niet zo goed voor je is. Nu ben ik zeker geen voedingsexpert en lijkt het de laatste jaren wel of je helemaal niets meer mag eten en drinken. Daarom ben ik tegenwoordig meer van het adagium: ik eet alles, maar wel met mate. Geen twee glazen melk per dag zoals vroeger, maar maximaal eentje. En ook niet meer iedere dag.

Omdat ik wél heel veel van zuivel houd, vind ik plantaardige melk een uitkomst! Dus toen ik werd gevraagd om vier smaken RiceDream plantaardige melk te proeven, hoefde ik niet lang na te denken. Kom maar door!

OatDream

De eerste variant die ik proef is OatDream. De naam (oat) zegt het al, dit is een drankje op basis van haver. Naast water en haver zitten er zonnebloemolie (huh?), acacia gom (?), calciumfosfaat (watte?), zeezout en vitamines D2 en B12 in. Positief is dat er veel vezels, calcium (net zoveel als in gewone melk) in zitten maar wat ik tegen vond vallen was de hoeveelheid suiker (5,9 gr per 100 ml).

Om de drank zó te drinken vind ik hem oké, deze haverdrank is best smakelijk voor een drankje met een niet zo’n aantrekkelijke naam. De melk is erg vol van smaak en heeft een beetje een nootachtige afdronk (goh het lijk wel of ik over wijn schrijf vind je niet?).

Je kunt OatDream ook prima verwerken in bijvoorbeeld smoothies en andere gerechten. Deze lekkere chiapudding met mango en banaan bijvoorbeeld.

RiceDream Original + Calcium

Daarna is het aan de beurt aan de meest ‘gewone’ van de vier drankjes: RiceDream Original. In deze drank zit vooral water een rijst, maar ook o.a. calcium en vitamines D2 en B12. Met 7,1 gram suiker per 100 ml zit hier veel meer suiker in dan in gewone melk, en minder eiwitten. Er zit wel weer wat minder vet in dan in gewone melk. Maar al met al zou ik dit drankje niet persé drinken omdat het zo gezond is.

Om het ‘zo’ te drinken vind ik deze versie niet zo lekker. Het smaakt zoals je ook zou verwachten, naar rijst en dat vind ik niet zo lekker als drankje. Wel is RiceDream Original erg fijn als basis voor smoothies bijvoorbeeld.

RiceDream Chocolate + Calcium

Ik was heel benieuwd naar deze smaak en hij viel zeker niet tegen. Dit vind ik de lekkerste variant om ‘zo’ te drinken. Het smaakt echt naar chocolademelk, jum! Als je graag chocolademelk drinkt, is dit een heel goed alternatief. Er zit een stuk minder calorieën, vet en suiker in dan in echte chocolademelk. Wel vind ik 7,9 gr suiker per 100 ml nog aan de flinke kant, dus ik zou dit niet te vaak drinken. In de chocoladeversie van RiceDream zit ook nog calcium, vitamine D2 en Vitamine B12. Ik heb deze variant trouwens ook gebruikt om een chocolade-chiapudding te maken, erg lekker!

drankje. Wel is RiceDream Original erg fijn als basis voor smoothies bijvoorbeeld.

NutDream Original + Calcium

De laatste versie die ik proefde was de ‘Nutdream’. Een mengsel van amandel, hazelnoten en cashewnoten. Klinkt goed! Er zitten in deze ‘melk’ maar weinig calorieën en deze variant bevat veruit de minste suikers van de vier soorten (2,8 gram per 100 ml). Van alle vier de versies zou ik deze dan ook kiezen als je echt een gezonde versie wilt gebruiken. Wel moet ik er eerlijk bij zeggen dat ik deze notenmelk niet zo lekker vond om ‘zo’ te drinken. De smaak van noten is vrij heftig en ik ben gek op nootjes, maar niet om te drinken :-)

Conclusie: in de praktijk blijf ik deze plantaardige melk zeker af en toe gebruiken voor mijn smoothies en chiapudding, en ik zie zeker voor me dat ik komende winter de chocoladevariant ga drinken als vervanging voor de échte chocomel! Ben benieuwd hoe jij denkt over deze plantaardige melk!

Voor dit artikel heb ik producten toegestuurd gekregen. Bovenstaande is wel mijn eerlijke mening over de producten.

Vorige recept Volgende recept

Ook leuk voor jou:

1 Comment

  • Reply Marijke

    Wat interessant om te lezen. Drink zelf weinig melk, af en toe een glaasje optimel. Al deze ‘bijzondere melk-achtige soorten’ trekken mij toch niet echt.

    8 juni 2016 at 15:10
  • Reactie achterlaten