reviews

Sandra proeft…. Gezonde tussendoortjes

Het blijft lastig, een gezond tussendoortje vinden dat ook nog eens lekker is. Natuurlijk kun je altijd kiezen voor snackgroenten of fruit, maar soms heb je gewoon behoefte aan iets wat meer vult. Maar wat kun je dan het beste kiezen? Onderstaand een kleine selectie uit het waanzinnige aanbod “gezonde” tussendoortjes. Gezond tussen haakjes, want in veel repen zit veel toegevoegde suiker (glucosestroop). Alle repen heb ik gekocht bij Marqt, maar ze zijn op meerdere plaatsen te verkrijgen.

Rude Health – the Beetroot

Waar kun je de zoektocht naar een gezond tussendoortje beter starten zijn bij Marqt? Na wat rondkijken kwam ik uit bij het merk Rude Health. De hippe verpakking valt goed op en er zitten alleen maar gezonde ingrediënten in, niks van troep: dadels, amandel, bieten, zonnebloempitten, water en zonnebloemolie. Geen toegevoegde suikers en nog eens glutenvrij ook. In een reepje zitten 118 kcal, waarvan 19 gram koolhydraten (waarvan 17 gr suiker). Een behoorlijk gezonde keuze dus.

De smaak viel me helaas ontzettend tegen. De reep stinkt ronduit muf en de smaak kan ik niet anders omschrijven dan ‘gronderig’ met een vleugje dadel. Ik heb de reep dan ook niet opgegeten. Er is ook een versie met pompoen die ik ook nog eens ga proberen, wellicht smaakt die beter.

Leev – oercrackers met sesam, kaas en granen

Ook bij Marqt vond ik de oercrackers met sesam, kaas en granen (4x per 2 verpakt). De repen bevatten slechts 95 kcal per twee stuks en er zitten geen kunstmatige kleurstoffen, aroma’s en conserveringsmiddelen in. De crackers bevatten vrijwel geen suikers (0,5 gram per 100 gram), in plaats daarvan zitten er redelijk wat koolhydraten in (13 gr per pakje).

De crackers zijn heerlijk hartig door de kaas en vullen redelijk. Fijn is ook dat er geen suiker inzit, dus je hebt geen last van een piek en de bijbehorende dip daarna. Wat mij betreft een prima keuze voor een tussendoortje!

Eat Natural

Van de repen van Eat Natural ben ik groot fan, de versie met amandel, abrikoos en yoghurt is mijn absolute favoriet. De repen van Eat Natural bevatten geen kunstmatige kleur- en smaakstoffen of conserveringsmideelen, zijn glutenvrij en vegetarisch.

Zoals gezegd ben ik voor de amandel, abrikoos en yoghurt versie gegaan, dit is echt een traktatie! Een heerlijk zoete reep met een fantastische smaak, echt een traktatie wat mij betreft. Wel jammer is dat de calorische waarde van de reep erg hoog ligt (228 calorieën) en dat er veel suiker in de reep zit, wel 17 gram. De reep is gezoet met glucosestroop, wat geen natuurlijke suikers zijn. Al met al niet zo’n gezonde keuze dus.

Dove’s Food Farm

Nieuw voor mij was het merk Dove’s Food Farm, toch zijn er vijf verschillende repen beschikbaar van dit merk. De Banana, Mango & Brazil sprak mij het meest aan. In deze reep van 40 gram zitten bijna 200 calorieën, behoorlijk veel. Ook vind ik het jammer dat er zeer veel suikers inzitten, meer dan 15 gram per reep. De reep is gezoet met corn syrup (maisstroop, een niet natuurlijk zoetmiddel), toegevoegde suikers dus!

Over de smaak van de reep ben ik redelijk tevreden, al overheerst de banaan wel. Wel vond ik de reep een beetje droog maar hij vulde wel goed. Echter door de vele toegevoegde suikers zou ik niet snel opnieuw voor deze reep kiezen.

Just Nuts – The run run run bar

Als hardloopliefhebber spreekt de naam van deze reep me wel aan! De merknaam suggereert dat er alleen noten in deze reep zitten, maar er zit toch wat meer in dan dat: 30% bestaat uit pompoen/sesamzaad, 28% uit noten en 21% uit gedroogd fruit. De reep bevat 158 calorieën en 9.4 gram suiker (geen toegevoegde suikers). Best veel suiker, hoewel er ook repen zijn waar meer suiker in zit.

Vielhappy – gedroogde mango

Vielhappy gedroogde mango

Ik ben gek op gedroogd fruit en van deze stukjes mango word ik dan ook blij. Fijn: de zakjes bevatten 100% gedroogde mango en geen gekke toevoegingen. Nadeel van gedroogd fruit is wel dat het veel (natuurlijke) suikers bevat, dus het is slim dit niet al te vaak te kiezen als tussendoortje. Met een zakje krijg je 110 calorieën binnen en maar liefst bijna 23 gram suiker!

Made Good – Apple Cinnamon Granola Mini’s

MadeGood - gezonde tussendoortjes

Ik proefde al eerder de Strawberry Granola Mini’s van ditzelfde merk. Jammer aan deze Granola Mini’s is dat er toegevoegde suikers inzitten, terwijl ze al zoet gemaakt zijn met appel en rozijn. Desondanks valt het aantal suikers mee, in een zakje zit 6 gram suiker en slechts 90 calorieën. Helemaal niet zo gek als tussendoortje dus.

Biobites – Lijnzaad crackers Italian

Biobites lijnzaad crackers

Over deze crackers kan ik kort zien: ik vind ze echt heel erg vies! Sterker: ik heb ze niet eens opgegeten… Jammer, want ze zijn wel gezond. In de crackers zitten veel vezels en eiwitten, en goede vetten uit het lijnzaad.

Taste of Nature – Brazil Nut

Taste of Nature - Brazil Nut

Ik schreef al eerder dat ik niet zo’n fan ben van dit soort repen omdat ze vaak toegevoegde suikers bevatten. Je kunt dan beter een handje ongezouten/ongebrande noten eten. Ook deze reep kan er wat van: 190 calorieën en 10 gram suiker per reep. Daarnaast zitten er meer pinda’s in (ongezond) dan brazil nuts, dus de naam is ook nog vrij misleidend. Deze reep zou ik dus niet snel kopen.

Nakd Flavoured Raisins – Orange

Nakd Flavoured Raisins - Orange

Ook hier geldt weer: gedroogd fruit = veel natuurlijke suikers. In dit kleine zakje zit maar liefst ruim 17 gram suiker (68 calorieën)! Ik vond ze ook veel te zoet en ik snap niet zo goed waarom je een smaakje zou willen toevoegen aan rozijnen… Ook voor dit tussendoortje zou ik niet snel opnieuw kiezen.

Scrummies – Blackcurrent, cranberries and raisins

Het grootste nadeel van rozijntjes en aanverwante gedroogd fruit? Ik heb altijd binnen no time weer trek. Deze Scrummies zijn daar helaas geen uitzondering op. Wel erg lekker! De combinatie van cranberry, rozijntjes en zwarte besjes is een mooie afwisseling van zoet en zuur. In dit zakje van twintig gram zitten 62 calorieën, wat niet veel is, maar wel 13 (!) gram suiker. Daardoor krijg je er ook zo snel weer trek van natuurlijk…

Made Good – Raw Fruit and Nut Bar

Op dit soort repen ben ik nooit zo dol, want meestal zitten repen bomvol met (al dan niet toegevoegde) suikers. Deze reep van MadeGood in de smaak Brazil Nut Orange (lekker!) is daar geen uitzondering op, maar in vergelijking met andere repen zit er wel een stuk minder suiker in. Slechts 8 gram, niet gek! De reep bevat 150 calorieën, waarvan 17% (dankzij de kokos en noten, wel goede vetten dus!) Dus: kies je voor een reep als tussendoortje, dan is deze helemaal geen slechte keuze. Lekker lang vullend ook.

Yogi & Yousef – dadels

Kijk, dit vind ik nou leuk! Drie dadels verpakt in een leuk bakje (dat me doet denken aan een kameel, of slaat mijn fantasie nu op hol?) Dadels zijn erg gezond en vullend. De pit hebben Yogi & Yousef al voor je uit de dadels gehaald, fijn! Deze sukkary dadels zijn heerlijk zoet en bevatten maar 21 calorieën per stuk. Een heel fijn tussendoortje dus!

Yu! Fruit Mango Chews

Toen ik de verpakking opende was ik erg verbaasd. Ik kreeg donkere, gummi-achtige snoepjes te zien met allemaal dezelfde vorm. Jammer alleen dat het niet naar mango smaakte, de smaak was nogal ondefinieerbaar. Ik had ook echt het idee dat ik snoep zat te eten, vind je het gek met ruim 13 gram suiker in een zakje van 24 gram… En met als voornaamste ingrediënten appelpuree en appelsap is de naam ‘mango chews’ enorm misleidend. Echt een gevalletje #fail dit tussendoortje.

Mani Berry & Nuts

Ik kende deze zakjes al maar ik moet zeggen dat ik deze versie niet zo lekker vond. Er zitten gojibessen in, die ik helemaal niet lekker vind. En ook de pompoenzaden die erin zaten vond ik niet zo lekker. Ook vind ik dat dit altijd een vrij grote hoeveelheid is voor een tussendoortje (50 gram). Gezond? Er zitten amandelen, pistachenoten, pompoenzaden,rozijnen, veenbessen en goji bessen in. Dat levert 220 calorieën op (best veel), waarvan 18,5 gram suiker. Ik zou hier niet zo snel voor kiezen als tussendoortje.

Simply Raw – pineapple mango

Lekker hoor, een reep met ananas, gedroogde mango, dadels, amandelen en cashewnoten. De reep bevat 158 calorieën en maar liefst  18 gram suiker! Geen toegevoegde suikers, maar toch, suiker is suiker… Ik merk dat ik na zo’n tussendoortje ook altijd snel weer trek krijg, dus ondanks dat de reep lekker is, zal ik deze niet snel nog een keer kiezen.

Greenday – Crispy Apple

Een zakje met 12 gram ingedroogde appel. Dat is ook echt wat het is, er zitten geen toegevoegde smaakstoffen of iets dergelijks in, fijn! Je eet dus eigenlijk gewoon een appeltje. De voedingswaarden? 40 calorieën en 9 gram suiker per zakje. Prima als tussendoortje dus! Nadeel, het vult niet erg, ik kreeg al snel weer trek.

Rude Health – The Pumpkin

Rude Health - The Pumpkin

Van deze reep heb ik een andere smaak (The Beetroot) al eens eerder geproefd en die was toch vies! Ik was dan ook een beetje bang om deze reep te proberen maar het viel me alles mee. Sterker: dit is écht lekker! De reep is vooral lekker kruidig van smaak dankzij de gember en kaneel (fijn in de herfst en de winter) en in de verte proef je wat pompoen maar dit overheerst niet. Er zitten wat pitten in de chewy reep voor een beetje crunch. Ja, ik ben fan! In een reepje zitten 137 calorieën (prima) en 14.6 gram suiker, dat laatste is dan weer een beetje jammer.

Made Good – Strawberry Granola Mini’s

Made Good - Strawberry Granola Mini's

Ik ben zwaar fan van de verpakkingen van Made Good, zo mooi! Maar het gaat om de inhoud. Deze mini granola bolletjes zouden niet misstaan in je bakje yoghurt ‘s ochtends, maar zijn ook prima als tussendoortje. De balletjes zijn lekker crunchy, maar de aardbeiensmaak is een klein beetje chemisch. Gezond? Een zakje bevat 90 calorieën (prima!), 3 gram vet en 6 gram suiker. Helemaal prima als tussendoortje dus! Daarnaast zitten er ook nog eens 20% van je ADH aan een scala vitamines in. Echt geen slechte keuze! De mini’s zijn er ook in de smaken Appel Cimmamon, Chocolate Banana, Chocolate Chip en Mixed Berry, jum….

Wild Thing – Organic Paleo Raw Bar Coconut & Chia

Wild Thing - Organic Paleo Raw Bar Coconut and Chia

Oeiii wat is dit een heerlijke reep zeg! Ik ben gek op kokos dus deze reep kon bij voorbaat eigenlijk al niet stuk, maar hij bleek alle verwachtingen waar te maken. Een lekker zachte, zoete reep met hier en daar wat bite door een stukje noot. De ingrediënten? Dadel, cashewnoten, kokos, chiazaden en acerolapoeder. Geen gekke toevoegingen dus, fijn! Met 131 vind ik het aantal calorieën erg meevallen. Wel redelijk wat suiker door de dadels, maar met 10 gram is ook dat nog acceptabel. Deze reep ga ik zeker vaker kopen!

Nakd Pecan Pie Bar

Nakd Pecan Pie Bar

Alleen voor de naam al wil je deze toch proeven? Gelukkig valt hij niet tegen, echt een lekker reepje! Fijn: in de reep zitten alleen maar dadels, pecannoten en amandelen, geen toevoegingen. De voedingswaarde? De reep bevat 156 calorieën en 12 gram suiker. Vond ik best veel suiker voor zo’n klein reepje!

Roo’Bar Maca Cranberry

Roo'Bar Maca Cranberry

Dit vond ik niet de smakelijkste reep uit deze selectie, maar hij was niet zo vies als de naam deed vermoeden (ik vind maca-poeder namelijk werkelijk niet te eten). Gelukkig bleek dat ook niet het hoofdingrediënt. Wat er allemaal in zit: dadels, cranberry (met appelsapconcentraat en zonnebloemolie), amandelen en natuurlijk macapoeder. De reep bevat maar 105 calorieën maar wel 15,2 gram suiker, wat ik echt te veel vind voor een tussendoortje.

Zelf gezonde tussendoortjes maken

Ik snap dat het makkelijk is om af en toe zo’n kant en klaar tussendoortje te kopen, maar het is best prijzig en het is ook erg leuk om zelf iets te maken natuurlijk. Wat dacht je van:

(in de eerste twee tussendoortjes zitten wel redelijk wat natuurlijke suikers door het gebruik van gedroogd fruit!)

PS: wat is gezond? Ik ben geen voedingsdeskundige en ik keek voor deze tussendoortjes alleen naar calorieën en suikers. Dit omdat ik me beter voel als ik niet teveel suikers eet, en omdat ik snel weer trek krijg als ik een tussendoortje met veel suikers eet (ook als dit natuurlijke suikers zijn). Bovenstaand is dan ook mijn persoonlijke visie op de term ‘gezonde tussendoortjes’.

Vorige recept Volgende recept

Ook leuk voor jou:

Laat een reactie achter

Reactie achterlaten