tussendoortjes

Tussendoortje: gezonde repen

Zoals jullie weten probeer ik zoveel mogelijk volgens de Voedselzandloper te eten. Bij het ontbijt gaat dat me redelijk goed af, de lunch gaat ook steeds beter, maar sommige zaken zoals tussendoortjes kunnen beter. Uit de kleine test die ik deed, bleek het erg moeilijk te zijn om een gezond & lekker tussendoortje te vinden. De enige reep die echt gezond bleek, was letterlijk niet te eten! Zelf maken is dus het antwoord.

In het Voedselzandloper kookboek van Pauline Weuring vond ik een recept voor ‘raw repen’. Het leuke is dat je eindeloos kunt variëren met dit recept en het geheel naar eigen smaak kunt maken. Zelf koos ik voor mijn gezonde repen voor een combi van dadels & abrikozen, kokos en macadamianoten, omdat ik deze nog in huis had.

Recept gezonde repen

(voor 8 repen)

  • 250 gedroogde vruchten (dadels, abrikozen, vijgen, pruimen…)
  • 40 gr geraspte kokos
  • 50 gr noten (macadamia, pecan, cashew…)
  • Je kunt (een deel van) de noten vervangen door stukjes pure chocolade of rozijnen
  • Je kunt ook volop variëren met deze gezonde toevoegingen: sesamzaad, hennepzaad, lijnzaad of chiazaad.

Meng de gedroogde vruchten in de keukenmachine tot een pasta en roer de kokos en grof gehakte noten erdoor. Doe dit mengsel in een Tupperware-doos of klein bakblik en laat minimaal twee uur opstijven in de koelkast. Snijd de gezonde repen in stukken en bewaar in de koelkast.

 

Vorige recept Volgende recept

Ook leuk voor jou:

Laat een reactie achter

Reactie achterlaten