tips & trucs

Komkommer – bewaren, bereiden en recepten met komkommer

Hapjes met komkommer

Zoals jullie aan het begin van het jaar hebben kunnen lezen, is een van mijn goede voornemens om dit jaar meer groenten te eten. Niet dat ik weinig groenten eet (al mag het gerust wat meer), maar ik maak me er vaak wel een beetje makkelijk van af met het bereiden ervan. Daarom wil ik me dit jaar wat meer verdiepen in groenten. En die bevindingen deel ik natuurlijk graag met jullie. Ik schreef al eerder over o.a. courgette en knolselderij. Vandaag gaan we naar de volgende groente in het alfabet: komkommer.

Komkommer

Ik heb wel eens ergens gelezen dat de komkommer het meest verkochte product is in supermarkten. Of dit echt waar is weet ik niet, maar het zou me niet verbazen als dit in ieder geval de meest verkochte groente is in supermarkten. Zeker in de zomer verschijnt deze watterrijke groente (een komkommer bestaat voor 96% uit water) vaak op tafel, verwerkt in salades of roerbakgerechten. Ook is een stukje komkommer uit het vuistje een populaire snack. Fijn voor ouders: kinderen eten deze groente meestal graag omdat hij lekker neutraal van smaak is.

Kopen, Bewaren & Bereiden

Een komkommer moet stevig zijn, met een mooie donkergroene kleur. Je kunt hem het beste niet in de koelkast bewaren, maar op een donkere, koele plaats. Dan blijft hij ongeveer een week goed. Eenmaal aangesneden is het aan te raden om de groente snel op te eten.

Voordat je de groente gaat eten, hoef je hem enkel even te wassen met kraanwater. Schillen is niet nodig maar kan natuurlijk wel. De schil is overigens wel het meest voedzame gedeelte, dus het is wel aan te bevelen om deze op te eten.

Als je komkommer gaat verwerken in bijvoorbeeld sushi of roerbakgerechten, dan is het aan te raden om het middelste gedeelte van de komkommer te verwijderen. Hier zit namelijk het meeste water en dit kan je gerecht ‘zompig’ maken. Snijd de komkommer overdwars doormidden en verwijder de zaadlijsten met een kleine lepel.

Komkommer gezond?

Zeker! Zo lees je op infonu.nl dat deze groente goed is voor je huid (dankzij het silica dat erin zit), nieren en het voorkomen van verstopping (dankzij het vele water en de vezels die ze bevatten). Daarnaast bevatten ze o.a. de vitamines A, B1, B2, B6, B11, C en zijn ze rijk aan mineralen. Een gezonde snack dus, en een gezonde aanvulling in je gerecehten!

Recepten met komkommer

Gepocheerde kokoskip met komkommersalade

Kip-komkommersalade

Zelf verwerk ik deze vruchtgroente meestal in salades, of zo uit het vuistje. Maar af en toe verwerk ik ‘m ook in andere gerechten. Een paar ideetjes:

Vorige recept Volgende recept

Ook leuk voor jou:

2 Comments

  • Reply Marijke

    I LOVE komkommer! Soms zijn ze alleen zo duur helaas. Ik eet het vaak gewoon ‘zo’ of in een lekkere pasta salade.Lekker!

    12 juli 2016 at 09:56
  • Reply Anne-Marie

    Grappig, ik eet best vaak komkommer maar heb ‘m nog nooit warm verwerkt. Idd meestal in salades, tzatziki of om in de hoummous te dippen. Weet ook niet of ik het lekker zal vinden, roergebakken…..

    11 juli 2016 at 14:04
  • Reactie achterlaten