tips & trucs

Bloemkool – bewaren, bereiden en recepten met bloemkool

Gevulde paprika met bloemkoolcurry

Zoals jullie aan het begin van het jaar hebben kunnen lezen, is een van mijn goede voornemens om dit jaar meer groenten te eten. Niet dat ik weinig groenten eet (al mag het gerust wat meer), maar ik maak me er vaak wel een beetje makkelijk van af met het bereiden ervan. Daarom wil ik me dit jaar wat meer verdiepen in groenten. En die bevindingen deel ik natuurlijk graag met jullie. Ik schreef al eerder over o.a. aubergine en avocado. Vandaag gaan we naar de volgende groente in het alfabet: bloemkool.

Bloemkool

De bloemkool is een echte lievelingsgroente. Ook kinderen vinden deze groente vaak lekker omdat hij niet zo’n uitgesproken smaak heeft. In de Hollandse keuken komt bloemkool dan ook vaak op tafel. Meestal gekookt, al dan niet met een sausje. Maar je kunt nog veel meer doen met deeze gezonde groente. Zo is het fijngemalen een prima alternatief voor couscous. Rauw eten kan ook. Lekker met een dipsausje!

Welke soort?

Er zijn twee varianten: natuurlijk de overbekende witte variant, maar er is ook een paarse variant. Hoe de witte bloemkool zo wit blijft? Door uit de zon te blijven! De groene bladeren aan de buitenkant van de kool, bedekken de groente waardoor deze wit blijft. Sommige rassen doen dit vanzelf, maar soms wordt het ook handmatig gedaan.

Kopen, Bewaren & Bereiden

Kies voor een kool die er mooi wit uitziet, zonder zwarte plekken erop. De bladeren moeten frisgroen zijn en nog stevig vastzitten. Bewaar de kool het liefst in de groentelade van de koelkast of een andere, koele en donkere plek. De kool blijft dan ongeveer een week goed. Als je de bloemkoolroosjes drie minuten blancheert, kun je ze prima invriezen.

Bloemkool kun je rauw eten, maar ook koken of roerbakken (10 minuten), in de oven bereiden (20 minuten op 180 graden, wel eerst 3 minuten voorkoken) of stomen (12-14 minuten).

Bloemkool gezond?

Bloemkool zit vol met vezels, vitaminen en mineralen. Zo bevat de kool vitamine B1, B2, B6, B11, C en K. En daarbij de mineralen kalium, calcium, zink, fosfor. magnesium en ijzer. Deze kool is dan ook o.a. goed voor je hart, huid, immuunsysteem en je weerstand. Ook je botten, tanden en haren varen er wel bij. Een goede reden om dit vitaminebommetje vaker op tafel te zetten!

Recepten met bloemkool

Eerlijk gezegd komt deze groente bij ons thuis niet heel vaak op tafel. Ik ben namelijk zelf niet zo dol op gekookte kool. Wel gebruik ik hem heel graag als alternatief voor couscous! Check bijvoorbeeld eens dit recept:

Vorige recept Volgende recept

Ook leuk voor jou:

Laat een reactie achter

Reactie achterlaten